Filmrecensie: Dracula: The Original Living Vampire (2022) Geregisseerd door Maximilian Elfeldt

Iedere keer wanneer ik 'The Asylum' aan het begin van een film zie verschijnen gaan de alarmbellen onmiddelijk af. Het is een productiebedrijf dat verantwoordelijk is voor tal van goedkope wanproducten, helemaal wanneer het op horror aankomt. Wat dat betreft stond de film dan ook al met 1-0 achter, voordat het werkelijk begonnen was. Uiteindelijk weet de film ook zeker niet te imponeren, maar ik moet zeggen dat het toch nog wel aardig wat kwaliteit heeft en geen gebrek aan goede en creatieve ideeën had.

Een originele benadering

Films over Dracula worden inmiddels al letterlijk 100 jaar gemaakt. Er is dan ook weinig wat de films nog niet gedaan en geprobeerd hebben en het is dan ook lastig om iets nieuws en origineels aan het verhaal toe te kunnen voegen.

Wat ik echter aan deze film bewonder is dat het niet per se het klassieke verhaal wil vertellen, maar voor een groot gedeelte zijn eigen koers vaart. Er zijn denk ik inmiddels meer films met afstammelingen van Abraham Van Helsing dan met Abraham Van Helsing zelf, maar waat deze film wel goed en leuk weet te doen is dat de vampierjager geen dokter en professor is, maar een detective. Iets wat zeker niet goed uitgewerkt wordt in de film, maar het idee erachter bevalt me desalniettemin.

Rommelig verhaal

Er zijn echter een groot aantal zaken waar de film enorm de mist in mee gaat. Zo weet het ten eerste zijn verhaal totaal niet goed te vertellen. Het is soms zelfs wat lastig om te zeggen wat er precies gaande is, simpelweg omdat het enorm rommelig overkomt allemaal. Het is dan ook geen film waar je veel spanning of mysterie van hoeft te verwachten. Tenminste niets waar je door gegrepen zult gaan worden.

Qua sfeer en zeker ook horror is het een film die weinig indruk weet te maken. Liefhebbers van Dracula en het personage in het algemeen zullen daarnaast teleurgesteld zijn met het gebrek aan schermtijd voor de bekende bloedzuigende vampier. Of dat daadwerkelijk iets slechts is durf ik niet met zekerheid te zeggen, aangezien Jake Herbert ook niet bepaald de meest charismatische of memorable prestatie weggeeft als de eeuwenoude bloedzuiger.

Matig hoofdpersoon

En dat brengt me gelijk bij een ander probleem met de film: zijn hoofdpersoon, Amelia Van Helsing, is geen hele sterke. Net als Dracula mist ze het charisma om de film te kunnen dragen. Het is wat raar. De film heeft een aantal prima personages, alleen is geen van hen een hoofdpersoon. Zo weet Michael Ironside ook alsnog wat geloofwaardigheid en gewicht aan het verhaal mee te geven, al is zijn rol uiteindelijk dus niet heel belangrijk voor het verhaal.

Voegt te weinig toe

Voor een film met een laag budget weet het er alsnog prima uit te zien, maar het rommelige verhaal en matige personages en acteerprestaties van zijn hoofdrolspelers weten van "Dracula: The Original Living Vampire" geen Dracula film te maken die enorm veel toevoegt of je zal plezieren.

4/10