Filmrecensie: Old (2021) Geregisseerd door M. Night Shyamalan

Geen carrière die zo veel hoge pieken en diepe dalen lijkt te kennen als die van M. Night Shyamalan. Als regisseur heeft hij al een aantal absolute klassiekers zoals "The Sixth Sense" en "Unbreakable", maar ook al een behoorlijk aantal minder geslaagde films, zoals "Lady in the Water", "The Happening" en "The Last Airbender". En dan zijn er nog een groot aantal films die er tussenin lijken te hangen. Vaak wel met een goed idee, maar met een iets mindere uitvoering. "Old" is ook een film die meer in deze laatste categorie valt.

De gebruikelijke M. Night Shyamalan template

Meer dan bij welke regisseur dan ook kunnen de films van M. Night Shyamalan opgedeeld worden in twee gedeeltes: De opbouw en de onthulling, waarbij de onthulling vaak verreweg het belangrijkste blijft. Zo kan de opbouw van de film nog zo sterk zijn, als de onthulling niet werkt zal dat toch echt hetgeen blijven wat mensen bij zal gaan blijven en waar de films op afgerekend zullen gaan worden. Een reden waarom M. Night Shyamalan films als "The Village" en "Signs" een zo-zo reputatie hebben, ondanks dat het ijzersterke films zijn tot aan de onthullng.

"Old" is opnieuw een film die gebruik maakt van deze M. Night Shyamalan template. Wat gelukkig enorm scheelt is dat het M. Night Shyamalan wel continue lukt om met een origineel verhaal op de proppen te komen, ondanks dat hij vaak dus dezelfde trucjes toepast. Het verhaal is ook absoluut hetgeen wat deze film een originele en interessante maakt om te kijken.

Weinig spanning, ondanks het goede mysterie

Maar ondanks dat het verhaal op de oppervlakte en- het gehele mysterie erachter enorm sterk en intrigerend lijkt, is het ook tegelijk het verhaal wat het grootste probleem van de film vormt. Weinig mis met het mysterie, maar echt spannend wil de film maar niet worden. Dit omdat de personages te weinig bezig lijken met overleven en zich te weinig zorgen lijken te maken over de situatie waar ze in terecht zijn gekomen. Niet dat de keuzes die ze maken onbegrijpelijk zijn, maar sterk zijn ze niet te noemen. Weinig teamwork, maar ook individueel bakken ze er maar bar weinig van. Door deze keuzes en het feit dat de personages nooit echt in paniek, werkt de spanning te vaak niet.

Een andere reden hiervan zijn de personges zelf. Ieder personage in deze film heeft wel iets waardoor je hem of haar niet volledig mag. In plaats van dat het de personages menselijk maakt, maakt het ze voornamelijk onplezierig om te volgen, wat op zijn beurt ook ten koste gaat van het verhaal en de spanning. Ondanks dat de personages fysiek genoeg veranderen, gaan ze ook niet door een interessante transitie door. De personages die je aan het begin van de film ziet zijn nog altijd exact hetzelfde tegen het einde van de film. De film mist hierdoor toch ook de nodige diepgang.

Rimpelige kop, ouwe

Het idee achter de film blijft nogmaals goed, maar je houdt vrijwel overal toch het gevoel bij dat er te weinig mee gedaan wordt. In een film waarbij het leven voorbij raast zijn er toch tal van dingen te bedenken die je zou kunnen doen met het verhaal en personages. Maar veel verder dan 'hey, je krijgt rimpels' lijkt het verhaal nooit te komen. Emotionele en fysieke veranderingen worden voornamelijk gebuikt voor de (milde) horror aspect van de film, maar nooit het drama. Ondanks de fijne originaliteit en soms ook aanwezige creativiteit, blijft "Old" hierdoor toch uiteindelijk te veel een oppervlakkige, maar gelukkig wel nog altijd vermakelijke belevenis.

6/10