Filmrecensie: Benedetta (2021) Geregisseerd door Paul Verhoeven

Bij een nieuwe Paul Verhoeven film ligt de lat altijd automatisch hoog. Bij "Benedetta" moet echter geconcludeerd worden dat het zeker niet zijn beste film is, maar gelukkig is het zeker zo dat zelfs een mindere Verhoeven film duidelijk nog altijd meer dan genoeg interessante dingen te bieden te heeft.

Werkelijk zoals geen andere film

Voornaamste reden waarom "Benedetta" goed weet te werken, is omdat het eigenlijk zoals geen enkele andere film is. Je weet dan ook werkelijk niet wat je er allemaal van kunt verwachten en de film gaat dan ook daadwerkelijk veel verschillende richtingen op, zowel met zijn verhaal als thema's.

Het kijken van de film is dan ook een oprecht fascinerende belevenis te noemen, waarbij je continue wordt meegesleept door alle gebeurtenissen en ontwikkelingen. Ja, het is vaak wat bewust provocerend, maar dit helpt juist goed om je aan het denken te zetten met al zijn thema's. Het is ook een film die je graag zelf meer aan het denken zet dan dat het je uitlegd hoe je alles zou moeten interpreteren. Dit werkt tot op zekere hoogte prima, maar zorgt er tegelijk ook voor dat de film wel een bepaalde diepgang mist.

Blijft wat afstandelijks houden

Ja, het kijken van deze film is werkelijk fascineren, maar zijn manier van verhaal vertellen heeft ook iets afstandelijks. In plaats van dat het veel over de gevoelens en gedachtes van zijn personages gaat, laat de film je vaak gissen wat de exacte motieven en ware gedachtes van de hoofdpersonen zijn. Een reden waarom de film juist fascinerend weet te werken, maar tegelijk ook een reden waarom het vaak wel wat lastig is om emoties bij deze film te voelen en om mee te kunnen leven met zijn personages.

Twee helften

Een andere reden waardoor het toch wat makkelijk is om uit de film te raken, is dat het eigenlijk meer als twee films in één weet te voelen, onderverdeeld in de twee verschillende helften van de film. Ondanks dat het allemaal met dezelfde thema's te maken blijft houden is de sfeer, toon en het tempo van de tweede helft van de film toch net even iets te verschillend van de eerste. Dit komt ook voornamelijk doordat het zich op een andere locatie afspeelt. Het is allemaal niet zo heel erg, maar  komt toch wel ietwat onsamenhangend over.

Erg goed gemaakt

Het blijft echter verder een te goed gemaakte film om af te doen als 'niet geslaagd'. Het is duidelijk dat veel geld in de film was gestopt, wat vrij ongebruikelijk is voor een verdere 'kleine' film als deze, ook gezien zijn onderwerp.

Zijn budget draagt er echter goed aan bij om effectief een bepaalde tijdsperiode neer te zetten, met zijn sets, kostuums en knap gevonden en aangeklede locaties. Het geeft de film net even iets extra's mee en zorgt er ook mede voor dat de film het zich kan veroorloven om goed gevarieerd te zijn. Bij een film als deze ligt herhaling al snel op de loer, maar de film weet dit vakkundige te vermijden.

De film heeft ook een erg goede cast, al blijft het toch wel wat vreemd hoe een film die zich in Italië afspeelt volledige Frans gesproken is. Dit is verder overigens totaal niet storend, helemaal niet wanneer je nagaat dat enkele van de rollen worden gespeeld door geweldige acteurs zoals Charlotte Rampling en Lambert Wilson.

Absoluut het kijken waard

Niet de meest meeslepende film qua drama of personages, maar door zijn onderwerpen en de manier waarop alles behandeld wordt blijft dit wel een geweldig fascinerende en unieke film, die absoluut het kijken waard is.

7/10