Filmrecensie: Morbius (2022) Geregisseerd door Daniel Espinosa

Misschien juist doordat er al zo enorm veel superhelden oorsprong films zijn gemaakt, is het tegenwoordig enorm lastig om met iets op de proppen te komen wat kijkers kan verrassen en blijven boeien, zonder dat het in herhaling valt. Het verklaart wellicht waarom "Morbius" hier niet eens echt een poging toe doet, wat echter geen excuus voor de film is om maar zo enorm magertjes te blijven.

Magertjes

Ja, magertjes is echt wel een woord dat je kunt gebruiken wanneer je "Morbius" in één woord samen zou moeten gaan vatten. Er zijn duidelijk meerdere redenen waarom dit woord zo van toepassing is op deze film.

Zoals het woord al impliceert, doet deze veel echt veel te weinig. Te weinig met zijn concept, te weinig met zijn personages en ook te weinig om de kijkers ooit goed te vermaken. Grootste probleem is hierbij uiteraard zijn script. Het feit dat de film dik onder 2 uur kort is laat al wel zien dat het niet veel goede ideeën had om te film draaiende te kunnen houden.

Niet logisch

Jammere aan het verhaal is dat er ook niet echt logica in zit. En daarmee bedoel ik echt niet dat het belachelijk is hoe een mens in een vampier-achtig wezen verandert, maar wel dat het verhaal op een manier verteld wordt dat weinig aan het verhaal echt lijkt te kloppen.

De volgorde waarin dingen voorbij komen zijn vaak niet logisch, waardoor dit ook nooit echt een goede superhelden oorsprong film weet te zijn. Dingen worden niet goed opbebouwd en het script weet je geen meeslepend verhaal te bieden over een 'gewoon' persoon die langzaamaan tot een superheld transformeert.

De personages werken niet goed

Dat is ook een groot probleem met de film: de motivaties van de personages blijven enorm zwak en vaak niet eens aanwezig. De film geeft je dan ook niet echt een goede reden waarom je voor Michael Morbius zou moeten juichen. Het geeft je ook absoluut geen reden waarom je hem maar als held zou moeten zien, anders dan dat de slechterik van de film net even een stukje kwaadaardiger dan Morbius lijkt, al is totaal onduidelijk waarom precies wanneer je er eens goed over na begint te denken. Het verhaal denkt vaak te gemakkelijk over dingen en verwacht simpelweg dat de kijker met alles mee zal gaan wat voor wordt gelegd.

Als anti-held werkt het personage van Morbius ook totaal niet, omdat er geen groots conflict in de film aanwezig is die groter is dan Morbius zijn interne strijd. Geen slechterik die de wereld wil veroveren of opblazen, of persoon die gered zou moeten worden. Totaal niets, waardoor niet alleen het verhaal- maar ook zeer zeker zijn hoofdpersoon, niet goed weet te werken.

Geen sterke benadering

Eigenlijk wordt de film alleen nog een beetje vermakelijk gehouden door zijn actie, al is ook dit vaak niet om over naar huis te schrijven. Er wordt vaak onnodig gebruik gemaakt van special effects, die er niet eens zo heel indrukwekkend uit weten te zien.

Het is ook absoluut een film die daarnaast een zeker rauw randje mist, waardoor zijn hoofdpersoon ook wellicht alsnog goed als anti-held had kunnen werken. Een zekere duisterheid en meer dan genoeg bleod en geweld, wat allemaal niet aanwezig is in deze film. Het lijkt voor een totaal verkeerde benadering gekozen te hebben, die ik ze ook niet meer recht zie trekken, Ik denk dat de toekomst van deze versie van Morbius dan ook al voorbij is, voordat deze echt begonnen was. Niet eens zozeer Jared Leto zijn schuld, die overigens verder ook geen hele bijzondere prestatie levert, maar meer het script en ook zijn matige regie, die allemaal een duidelijk doel en goede richting missen.

Vrij vervelend

Iedere keer wanneer je denkt dat de film een beetje goed en vermakkelijk begint te worden, doet het weer dingen waardoor je je beseft dat het maar een hele matige en bovenal ook slecht geschreven en vertelde film is. Vaker beledigend voor de kijker dan leuk of meeslepend. Eigenlijk maar een vervelende film, die ik ook zeker niet nogmaals hoef te zien.

4/10