Recensie: Hawkeye - Aflevering 5: Ronin

Ben blij om te vermelden dat nu dingen eenmaal loskomen, dingen ook echt goed loskomen voor de serie "Hawkeye". We hebben bijna tot het einde van de serie moeten wachten, maar nu men klaar is met de opbouw en duidelijk begint te worden wat de verschillende partijen willen, is de serie niet alleen beter om te kijken maar ook nog eens vele malen vermakelijker.

Het vermaak was nooit het probleem met "Hawkeye". Wel alle andere dingen die hierbij vaak af en toe in de weg zaten. Nu al deze plooien gladgestreken zijn voelt de balans tussen verhaal, personages en actie beter en is er derhalve ook een flow die prettiger is. Je wilt eigenlijk niet dat de aflevering stopt, omdat je er vrijwel direct lekker in zit.

En dat is ook iets wat deze aflevering in het bijzonder goed weet te doen. Door je van meet af aan midden in de actie te gooien wordt je direct bij de lurven gepakt en de aflevering weet over het algemeen dit tempo goed vast te houden. Het is uiteraard ook zo dat het begin goed werkt door zich eerst volledig op Yelena Belova te storten, die sinds haar intrede in de "Black Widow" film al direct een favoriet van velen was. Opnieuw gespeeld door Florence Pugh, die in aflevering 4 al kort even haar gezicht liet zien, leren we in deze aflevering ook iets meer over haar verleden en wordt ze op een sterke en directe manier voorgesteld aan de mensen die nog niet zo bekend met het personage waren.

Het is niet eens zo dat er verder enorme ontwikkelingen plaats vinden qua verhaal. Hier en daar wat zaken die we eigenlijk al van verre aan konden zien komen in de eerdere afleveringen. Nee, verrassend is de serie eigenlijk vrijwel niet te noemen, maar door een lekker vermakelijk sausje over dingen te gieten ben je toch vrij gemakkelijk instaat om de serie dit te vergeven.

Wat natuurlijk wel wat apart blijft is dat Clint Barton/Hawkeye continue weggespeeld blijft worden door zijn tegenspelers. Was het eerder Kate Bishop, gespeeld door Hailee Steinfeld, die vaak het middelpunt van een aflevering was, ditmaal is het Yelena Belova. Ik zou ook willen zeggen dat dit de aflevering is waar Jeremy Renner als Clint Barton/Hawkeye het minste in voor komt, maar gelukkig weet de aflevering hem ook nog een aantal goede dingen toe te bedelen om te doen, waardoor hij alsnog de aandacht op zich weet te vestigen. Wel wordt steeds meer duidelijk dat de titel van de serie toch wat misleidend is, aangezien de serie er vooral voor lijkt te dienen om een aantal 'nieuwe' personages in het Marvel universum te introduceren en verder op te bouwen, die ongetwijfeld later een grote en belangrijke rol zullen gaan spelen in komende Marvel films en series.

Dat doet echter natuurlijk totaal geen afbreuk aan deze afzonderlijke aflevering. Het had een lekker tempo, was vermakelijk en had meer dan genoeg indrukwekkende actie. Erg jammer dat er weer een week gewacht moet worden tot de volgende aflevering. Maar als deze doorgaat op dezelfde manier als deze laatste aflevering, zal het het wachten meer dan waard gaan zijn en kan de serie "Hawkeye" een spetterende finale tegemoet zien.

9/10