Filmrecensie: The Croods: A New Age (2020) Geregisseerd door Joel Crawford

Het lijkt er toch wat op dat de enige reden waarom de Croods niet wat populairder zijn, is omdat ze er niet heel knuffelbaar uitzien en er dus ook geen leuke of schattige speeltjes van verkocht kunnen worden. De films zelf zijn namelijk wel altijd verressand goed en leuk en het is dan ook echt zonde dat ze niet wat bekender zijn bij het grote publiek.

Een laat, maar welkom vervolg

Ook deze vervolgfilm stelt zeker niet teleur. Het is zelfs niet nodig om eerst de eerste film te zien, of te herzien wanneer je er simpelweg niet meer veel van zou weten, wat niet heel verwonderlijk te noemen zou zijn, aangezien de eerste film inmiddels zo'n 8 jaar oud is.

Meer dan een verolg op de vorige film, voelt deze film simpelweg als een nieuwe avontuur, met veel van dezelfde personages uit de eerste film, waarbij aan het begin van de film je nog even een snelle opfriscurses gegeven wordt, zodat je (weer) volledig bekend bent met iedereen en de wereld waarin ze leveren.

Prima variatie

In deze film treden ze een nieuwe wereld binnen, wat een hoop vermaak en prachtige animaties opevert, maar wat niet per se ook het beste gedeelte van de film is. Persoonlijk vond ik het begin en einde van de film namelijk sterker dan het middelste gedeelte, waarin nieuwe personages met de stemmen van Peter Dinklage en Leslie Mann worden geïntroduceerd. Leuke personages, maar films waarin de hoofdpersonages uit hun natuurlijke omgeving worden gerukt hebben we natuurlijk al vaker en ook zeker beter gezien.

Gelukkig weet de film verrassend veel variatie in zich te hebben en ligt de focus van de film niet zozeer op één verhaallijn, waardoor de film zich gelukkig niet tot één omgeving of slechts één conflict weet te beperken. Hierbij moet ik met eerlijk zeggen dat het verhaal verder ongeveer net zo weinig om het lijf heeft als de personages hebben. Het dient echter zijn doel en dat is om de kijker te vermaken, met veel geslaagde grappen, leuke actie en avontuur en dit allemaal in een prettig tempo, in een verder ook prima uitziende film.

Goede stemmencast

Het is ook een animatie film waarin de stemmen van de grote acteurs ook wel degelijk iets bijdragen. Wellicht heeft het er ook sterk mee te maken dat het toch wat onverwachte rollen van de sterren zijn. Ryan Reynolds als een tiener, Nicolas Cage als een degelijke huisvader. Het is zelfs jammer te noemen dat Cage niet wat vaker zijn stem leent aan animatiefilms of series. Het werkt verrassend goed en vandaag de dag is het zelfs wat verfrissend om Nicolas Cage in een 'normale' rol te horen, waarin hij meer terughoudend is.

Naast Nicolas Cage en Ryan Reynolds, die net als Cage meer terughouden is dan normaal, zijn ook Peter Dinklage en de eerder dit jaar overleden Cloris Leachman absoluut uitblinkers te noemen in de film.

Zeer vermakelijk

Ondanks dat de film verder nergens écht in uit weet te blinken, schiet het zijn doel ook zeker niet voorbij. Het is prima vermaak voor het gehele gezin en de film biedt ook geen enkele reden om te denken dat de rek eruit is en meer films of series over de Croods zouden dan ook zeker meer dan welkom zijn.

7/10