Filmrecensie: Seance (2021) Geregisseerd door Simon Barrett

Wat is eigenlijk erger: Een film die veel dingen slecht doet of een film die simpelweg vrijwel niets doet? Ik neig dan toch wel wat naar het laatste. Helemaal na het zien van deze film, die niet eens per se saai te noemen is, maar wel volledig risicoloos en één waar vrijwel niets in gebeurt.

Goedkope rommel

Het is een film die duidelijk lijdt aan zijn lage budget. Aan de andere kant zou dit echter geen excuus mogen zijn. Horror films zijn namelijk relatief goedkoop- en gemakkelijk om te maken en ik heb door de jaren heen dan ook tal van genrefilms kunnen zien die het lage budget zelfs in hun voordeel wisten te gebruiken, in termen van sfeer en realisme.

Van sfeer en realisme is weinig sprake in deze film. De gehele film ziet eruit alsof het met één camera is gefilmd en of de film zich nou overdag of 's avonds afspeelt, visueel gezien zit je constant naar dezelfde duistere beelden te kijken, die voor de sfeer echter niets toevoegen. Het maakt de film verschrkkelijk monotoon en het had ook absoluut wat meer muziek kunnen gebruiken om letterlijk en figuurlijk de stilte in de film op sommige punten wat te doorbreken en meer sfeer aan het geheel te geven. De traagheid van de film voegt ook absoluut niets toe aan de opbouw en mysterie van de film, aangezien het nooit echt ergens heen lijkt te gaan met zijn ideeën.

Onduidelijk wat het precies probeert te zijn

De film weet op geen enkele manier de kijker enige variatie te bieden. Het doet vrijwel niets met het concept. Is het een slasher? Is het een geestenfilm? Is het simpelweg een mysterieuze thriller? Ondanks dat het dit allemaal probeert te zijn, is het eigenlijk geen van deze dingen. Het doet namelijk veel te weinig om één of meerdere horror/thriller elementen goed te laten werken. Het weet dan ook werkelijk op geen enkele manier interessant te worden met het verhaal, wat zeker niet alleen maar te danken is aan het feit dat het een behoorlijk standaard verhaal heeft. Zelfs de moorden, die hoe luguber het ook klinkt toch vaak het hoogtepunt zijn in dit soort films, weten op geen enkele manier indruk te maken of te vermaken.

Oppervlakkig

Ergens geeft de film mij het gevoel dat het graag serieus genomen wil worden en niet zozeer als bijvoorbeeld een standaard tiener-slasher. De film wordt echter nergens diepgaand genoeg met zijn thema's of verhaal en blijft zelfs erg oppervlakkig. De personages lijken ook allemaal teveel op karikaturen om ze- en het verhaal waar ze onderdeel van uitmaken, serieus te kunnen nemen. Het is een film waarvan je na afloop ook direct al niet meer weet wat ook alweer de namen van de personages waren. Laat staan dat het je ook maar iets kan schelen wanneer één of meerderen van hen in gevaar raken, of gedood worden.

Een dikke afrader

Dat de film behoorlijk standaard is qua verhaal kan ik nog mee leven, maar dat het werkelijk niets weet te doen met zijn genre-elementen valt de film lastiger te vergeven. Ook qua vermaak heeft het niets te bieden en als dit je allemaal nog niet genoeg af zou schrikken, zou het feit dat het lage budget werkelijk in iedere scène zichtbaar en merkbaar is, dat wellicht wel gaan doen.

4/10