Filmrecensie: The Night House (2020) Geregisseerd door David Bruckner

Een geestenfilm die meer een dramatische benadering kiest, met een snufje thriller ingrediënten. Het is absoluut origineel, wat ook zeer zeker goed uitbetaald. "The Night House" is niet eens een enorm orignele film qua verhaal, maar door de benadering wordt het desalniettemin wel één.

Geen typische genre film

Het is absoluut geen film vol schrikmomenten of al te veel andere cliché horror momenten. Toch slaagt de film erin om behoorlijk beklemmend en spannend te worden, wat te danken is aan de realistische benadering van het verhaal en goede mysterie. Wanneer je vaker dit soort films hebt gezien komen de wendingen en onhullingen niet eens als zulke grote verrassingen, maar doordat de film op een originele manier verteld wordt blijf je toch gegrepen en ga je helemaal mee het verhaal. Het is vooral het feit dat de film meer een drama is, met tal van onderliggende emoties, waardoor de film erg goed werkt en je je meer dan gemiddeld verbonden voelt met de personages en het mysterie.

Prima duistere sfeer

Mocht je het nog niet geraden hebben, de film is niet één met een al te hoog tempo. Dat is natuurlijk echter prima voor een film waarbij de opbouw één van de belangrijkste elementen is. De opbouw zorgt ervoor dat de film interessant blijft, zowel qua verhaal als algehele sfeer. De sfeer is absoluut bleek en duister te noemen, wat soms in flms gemakkelijk of zelfs goedkoop overkomt, maar in dit geval uitermate goed werkt, aangezien het daadwerkelijk bijdraagt aan de sfeer van de film en de algehele mysterie van het verhaal.

Wellicht niet voor iedereen

Wanneer je het allemaal daadwerkelijk gaat ontleden zijn er natuurlijk elementen aan het verhaal die niet heel erg lijken te kloppen, of bewust lange tijd maar zo mysterieus mogelijk gehouden zijn, terwijl het dingen zijn die vrij snel opgelost hadden kunnen worden door de hoofdpersonages uit de film. Het zijn dingen waar sommige mensen misschien achteraf wat meer problemen mee gaan hebben dan dat ik uiteindelijk had. De manier waarop het geheel verteld werd werkte zowel origineel als intrigerend. Het is wellicht dan ook een film die voor iedereen anders- en dus ook niet even goed zal gaan werken. Meer dan bij de gemiddelde film het geval zal zijn.

Een film die bij blijft

Het loont absoluut om origineel te zijn. Hierdoor weet de film met hoofd en schouders boven de gemiddelde genre film uit te steken en is het één die mij in ieder geval nog eeen tijdje bij zal gaan blijven.

8/10