Filmrecensie: Extinct (2021) Geregisseerd door David Silverman & Raymond S. Persi

De vraag die op ieders lippen brandt zal waarschijnlijk zijn of de Flummels niet beter 'extinct' hadden kunnen blijven. Ze zien er misschien leuk en origineel genoeg uit, maar dit zijn ook exact de twee dingen waar het in de film zelf aan ontbreekt.

Slechte uitvoering

Het idee achter de film is niet eens zo slecht of niet orgineel. Het is echter de uitvoering waardoor de film nooit verder komt dan gemiddeld en zelfs veelal daar ver onder blijft. De humor is voorspelbaar en typisch voor dit soort animatiefilms die op jonge kijkers zijn gericht en hetzelfde kan over de personages worden gezegd.

De personages blijven hierbij één van de grootste redenen waardoor de film maar niet echt leuk of origneel wil gaan worden. Het is een film die absoluut leentjebuur bij andere animatiefilms en de personages zijn dan ook niet meer dan slappe, verwaterde versies, van al bekende personages. Het is ook absoluut raar hoe de Flummel Op wordt beschouwd als onhandig en amokmaker, terwijl het toch ietwat haaks staat op hoe haar personage wordt gepresenteerd. Ze is ook duidelijk niet de domste Flummel op het eiland, laat staan de onhandigste of degene die uiteindelijk voor de meeste problemen zorgt.

De bijrollen voelen daarnaast gefoceerd en willen ook maar niet leuk worden. Dit ook doordat ze totaal niet ontwikkeld worden en vaak geen duidelijke, nuttige rol in de film hebben, los ervan dat ze misschien leuk op een lunchtrommel staan, om aan kinderen te kunnen verkopen.

Geen focus

Ik zou het verhaal niet eens zonodig cliché willen noemen, maar origineel is het ook zeer zeker niet. Groter probleem lijkt echter nog dat het geen sterke verhaallijn weet te vinden om zich op te kunnen focussen. In plaats daarvan lijkt de film een aantal ideeën in zich te hebben, die het nooit goed tot een geheel weet te brengen. Tijdreizen is leuk, een film die zich afspeelt in een vreemde en afgelegen tropische wereld ook, maar wanneer de twee samenkomen is het toch wat verwarrend en botsen alle contrasten net iets teveel met elkaar. Er is ook zeker geen goede spanning of mysterie aanwezig om het verhaal ooit meeslepend genoeg te laten zijn. Grote kans dat zelfs de jongsten zich dan ook wat verveeld zullen gaan voelen, tijdens het kijken van deze film.

Visueel niet erg aantrekkelijk

Visueel is de film ook niet bijster interessant of leuk. De personages zelf zijn nog wel oké genoeg ontworpen, maar de hele film ziet eruit alsof het een extra laag mist om dingen meer details en definitie te geven. Het is allemaal wel erg glad en fel qua kleuren, waardoor het meer op een animatieserie van een jaar of 20 geleden lijkt. Niet iedere film kan van Disney kwaliteit zijn, maar er zit nog een hele wereld tusen Disney-kwaliteit en een film die niet aan de standaarden van vandaag de dag weet te voldoen.

Geen goede reden te bedenken waarom je de film ooit zal moeten kijken

Ondanks de vele negativiteit kan ik nog melden dat het werkelijke verre van de slechtste animatiefilm is die ik ooit heb gezien, maar dat is gelijk het grootste compliment wat ik de film zou kunnen geven. Ik kan daarnaast werkelijk geen enkele goede reden bedenken waarom iemand deze film ooit zal moeten gaan kijken. Zelfs niet als je tot de leeftijdscategorie behoord voor wie deze film duidelijk is bedoeld.

5/10