Filmrecensie: After We Fell (2021) Geregisseerd door Castille Landon

Wat krijg je wanneer je een Hallmark Channel film probeert te mixen met een soft-erotische? In ieder geval niet een hele goede of sterke film.

Hallmark Channel gone wild

Hallmark Channel films zijn misschien niet zo bekend in Nederland, maar wie de Hallmark kaarten van vroeger kent weet wel een beetje wat het in zou houden. Enorm gestileerde en brave films, die veelal over families en familiewaarden gaan. Dat is ook grotendeels hoe deze film eruitziet en aandoet qua drama en thema's, waarbij de tal van soft-erotische scènes voor een schril contrast zorgen. Het botst dan ook behoorlijk, al is het tegelijkertijd ook iets wat de sleur van de film weet te doorbreken.

Zwak drama en romatiek

Maar niet per se dat de film ook daadwerkelijk een soft-erotische probeert te zijn. Het blijft bovenal een romantische-drama, die voornamelijk gericht lijkt op tiener meiden. Over zowel het drama als de romantiek in de film kan ik echter niet zeggen dat het ooit goed uit de verf komt.

Het is ten eerste zwaar storend hoe de film simpelweg laat gebeuren, zonder ooit een goede opbouw te hebben. Het tempo voelt daarnaast nooit helemaal lekker, door de enorm slordige montage. Te vaak springt de film ook van de hak op de tak, waarbij het sommige verhaallijnen na verloop van tijd compleet laat varen.

Over de romantiek kan ik zeggen dat ik eigenlijk nog altijd geen idee heb waarom de twee hoofdpersonen uit de film samen zijn. Ze lijken niets met elkaar gemeen te hebben en zijn eigenlijk gedurende de gehele film alleen maar bezig om elkaar ongelukkig- en dingen onnodig lastig te maken voor elkaar, om vervolgens het weer met elkaar goed te maken, door elkaar te bespringen. De conflicten die ze daarnaast met elkaar hebben voelen nooit groot of serieus genoeg, wat misschien herkenbaar is voor velen, maar niet voor de nodige verrassingen of goede drama en emoties in de film zorgt.

Weinig chemie en geen sterke bijrollen

Dat zowel het drama als de romantiek nooit heel erg goed werkt komt uiteraard ook door de cast. Er is simpelweg niet genoeg chemie aanwezig tussen de hoofdrolspelers Josephine Langford en Hero Fiennes Tiffin. Het lijkt een typisch geval van twee acteurs die volledig los van elkaar gecast zijn, zonder uit te testen of er ook een goede chemie tussen de twee aanwezig zou zijn. Zoals eerder aangegeven, ik heb werkelijk geen idee waarom deze twee zich überhaupt tot elkaar aangetrokken zouden voelen.

De bijrollen zijn ook precies wat het woord doet vermoeden: bijrollen. die er alleen maar zijn om het verhaal van de twee hoofdpersonen vooruit te laten bewegen, zonder zelf iets toe te voegen aan de lagen van het verhaal of dat ze zelf goed ontwikkeld zouden worden. Wellicht is het ook waar dat je gewoon eerst de eerste twee films uit de reeks, "After" en "After We Collided", zou moeten kijken om de personages en hun onderlingen verhoudingen beter te begrijpen.

Een gebrekkige film

De simpliciteit van de film en het verhaal is niet eens het grootste probleem. Dit soort type films zijn namelijk meestal enorm rechtlijnig en voorspelbaar in de manier hoe ze zijn opgebouwd en met de patronen die ze volgen. Wat "After We Fell" geen goede film maakt om te kijken is het feit dat zowel het drama als de romantiek ernstig tekort schiet, waardoor het lastig, zo niet onmogelijk is om ooit in de film op te kunnen gaan. Zelfs niet voor de doelgroep voor wie deze film is bedoeld.

5/10