Filmrecensie: Nobody (2021) Geregisseerd door Ilja Naischuller

Het is absoluut geen toeval dat deze film veelvuldig vergeleken wordt met "John Wick". Het volgt hetzelfde template, met hier en daar uiteraard wel wat aanpassingen. Deze aanpassingen zijn genoeg om "Nobody" een originale en vermakelijke film op zichzelf te maken, maar tegelijketijd weet het uiteindelijk toch net iets te weinig te doen om de film ook daadwerkelijk een onvergetelijke of indrukwekkende te maken.

Schommelen tussen het vinden van de juiste balans

Net als de "John Wick" film schommelt de film ergens tussen een realistische en brute, rauwe actie-film en een meer overdreven actie gedreven film, waarin het hoofdpersonsage haast een superheld is en ieder schot raakt lijkt te gaan, zonder zelf ooit dusdanig gewond te raken waardoor het verhaal niet meer vooruit kan gaan. Dit gaat zeker ten koste van de geloofwaardigheid, maar voegt uiteraard wel veel toe aan het vermak van de film. Het lijkt hierin wel soms iets door te slaan, waardoor de ontwikkeling van de personages en de in potentie interessante verhaallijnen en emoties vaak net iets te vlak blijven.

Niet volledig geslaagde personages

Aan de ene kant is het geweldig dat 'average Joe' Bob Odenkirk de actie-held speelt in deze film. Het werkt op een "Falling Down"-achtige manier, waarin het hoofdpersonage tot zijn limiet- en uiteindelijke breekpunt wordt geduwd. Het is echter iets minder geloofwaardig dat dit zelfde personage ook actief is geweest als 'opruimer' voor tal van 'drieletterige' instanties, zoals het verhaal je wel wil doen geloven. Niet per se Odenkirk zijn schuld, want hij speelt de rol met verve, maar het maakt niet uit hoeveel man hij te lijf gaat met wapens of zijn vuisten, het blijft moeilijk voor te stellen dat deze, toch wat suffige huisvader instaat is om in koele bloede te doden en doorgewinterde criminelen te confronteren met volledig zelfvertrouwen.

Het geheel wordt nog even iets ongeloofwaardiger gemaakt wanneer Christopher Lloyd zijn intrede doet als de vader van Odenkirk, die ook duidelijk geen doorsnee huisman was.

De rest van de personages, ook de slechteriken, blijven voornamelijk op de achtergrond van de film. Dit is echter geen verwijt. Het zorgt ervoor dat de film een goed tempo blijft houden en niet te veel onnodige uitstapjes maakt, die af zouden leiden van het verhaal of ten koste zouden gaan van het vermaak van de film.

Rechtlijnig

Ondanks, of misschien dus juist wel doordat het verhaal zo vlak en rechtlijnig blijft, blijft het wel een film die te allen tijde vermaakt blijft bieden. Met zijn 90 minuten is ook een prima hapklare film die je als tussendoortje kunt nuttigen.

Het gene wat de film met name zo prima maakt om te kijken, is duidelijk de actie. Het is vaak wat overdreven, lekker bloederig en zeker niet geloofwaardig, maar dermate kundig en vermakelijk in beeld gebracht dat het "Nobody" tot een leuke en zeer onderhoude film maakt, voor als je aan de "John Wick" films niet genoeg hebt.

6/10