Filmrecensie: The Ice Road (2021) Geregisseerd door Jonathan Hensleigh

Bij sommige films weet je vooraf al precies wat je kunt verwachten, puur door de titel, poster en/of de acteurs die in de film spelen. "The Ice Road" is absoluut zo'n film. Wie achtervolgingen over het ijs, met veel geslip, vastzittende 10 tonners en een grommende Liam Neeson verwacht zal niet bedrogen uitkomen.

Idioterie op het ijs

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, die is een volslagen idiote film. Qua verhaal is het zelfs één van de meest idiote films die ik in een tijdje heb gezien. Dit is echter niet iets wat gelijk ook slecht hoeft te zijn. Een idioot en slecht verhaal kan nog altijd gelijk staan aan vermaak. Gelukkig is dat ook het geval met deze film. Ik heb tot op zekere hoogte prima van deze film kunnen genieten, op dezelfde manier zoals ik dat bijvoorbeeld ook van een idiote film als "Armageddon" of "Con Air" kan doen.

Te rommelig

Maar wie een actie versie van "The Wages of Fear" verwacht zal echter ook behoorlijk bedrogen uitkomen. Het concept doet wellicht het één en ander vermoeden, maar door de uitvoerig wordt de film een richting opgestuurd die iedere spanning teniet doet. Het is simpelweg geen hele goede gemaakte film. Het is niet groots opgezet met veel spektakel en ook zeker niet goed genoeg geschreven om de film op een andere manier spanning of goede emoties mee te kunnen geven.

Ik zou de film zelfs ietwat rommelig willen noemen. Het is te vaak duidelijk dat de film in een studio is gefilmd, in plaats van daadwerkelijk op ijs en in de kou ergens. Dit wordt afewisseld met shots die duidelijk wel daadwerkelijk op locatie zijn gefilmd, ongetwijfeld grotendeels zonder dat de acteurs hier ook bij aanwezig waren. De manier waarop deze scènes elkaar afwisselen en andere slordigheden in de montages, halen je keer op keer uit de film.

Zelfs een goedgemutste Liam Neeson kan de boel niet redden

Het vermaak weet slechts maar zoveel te redden. Het is ook zeker waar dat de film aan het begin meer te genieten valt dan richting het einde, Hoe verder de film vordert, hoe vervelender het toch wordt. Niet alleen door het gebrek aan geloofwaardigheid, maar vooral ook door het gebrek aan kwaliteit.

5/10