Filmrecensie: The Courier (2020) Geregisseerd door Dominic Cooke

Zal men ooit ophouden met het maken van films over de koude oorlog? Een retorische vraag natuurlijk. Zelfs decennia na het einde van de oorlog blijft het onderwerp tot de verbeelding spreken en inspiratie bieden voor tal van spannende, vermakelijk en spektakel, al dan wel of niet gebasseerd op waargebeurde gebeurtenissen. En hoe onwaarschijnlijk dat ook lijkt soms, deze film valt in de laatste categorie.

Cumberbatch, Benedict Cumberbatch

Wat het verhaal redelijk uniek en tegelijk ook bijna ongeloofwaardig maakt, ware het niet dat het op een waargebeurt verhaal is gebasseerd, is het hoofdpersonage. Een gewone man, die de spionage wereld was ingerold en hiermee zijn leven op het spel had gezet. De hoofdrol wordt uitmuntend vertolkt door Benedict Cumberbatch, die op het eerste oog vaak dezelfde rollen stpeelt, maer iedere keer weet hij er toch weer een unieke draai aan te geven. Een kameleon, die helemaal opgaat in zijn rol en hierin de juiste belans weet te vinden tussen het spelen van een 'gewone' man en iemand die onvoorstelbare risico's moet noemen. Wat hij ook doet, je gelooft hem, omdat de rol zo geloofwaardig wordt neergezet door Cumberbatch.

Gedragen door het verhaal

Het is geen film die het van achtervolgingen, schieten of exotische oorden moet hebben. Het is een spionage thriller die zich grotendeels in de bleke wereld achter het ijzeren gordijn afspeelt en gedreven wordt door het verhaal. Al de spanning en mysterie is dan ook volledig afkomstig van hoe het verhaal zich langzaam ontrafeld en opgebouwd is. Het werkt gelukkig goed en maakt "The Courier" geen hele diepgaande of memorabele film, maar wel één die  je aandacht vast weet te houden en als genrefilm ook redelijk origineel werkt.

Doordat het continue dicht bij het hoofspersoon weet te blijven en ook niet verder te veel uitweidt met andere verhaallijnen en slechts en handjevol andere personages volgt, blijkt het een bewust 'kleine' film, waardoor het verhaal ook altijd gemakkelijk te volgen blijft en veel van de emoties prima werken voor het drama van de film, zonder ooit melodramatisch te worden. Een film die bovenal realistisch aan blijft voelen, zelfs wanneer het verhaal onvoorstelbare wendingen neemt.

Zeker het kijken waard

Het is een film die bij veel mensen waarschijnlijk onder de radar zal blijven en ook bij de grote filmprijzen (en eerlijk, het is ook niet het type film dat iets te zoeken zou hebben op de grote prijzengala's), maar wie de film wel kijkt zal hier zeker geen spijt van krijgen.

7/10