Filmrecensie: We Have a Ghost (2023) Geregisseerd door Christopher Landon

Wanneer je simpelweg een leuke tijd met een familiefilm wilt hebben. is "We Have a Ghost" zo'n slechte keuze nog niet. Niet dat dat het ook gelijk daadwerkelijk een goede film maakt, maar voor wat het is weet het echt wel prima en leuk genoeg te zijn.

Standaard vermaak

Dit is een vrij domme film, om het maar heel oneerbiedig te zeggen. Gelukkig is het ook helemaal geen film die pretendeert om realistisch te zijn. Het is overduidelijk een komedie die zich op simpel vermaakt richt, wat echter geen reden is om de film om de film ook met alles weg te laten komen.

Zo voelt het verhaal wel erg standaard en dus ook voorspelbaar, maar wat meer jammer is, is dat het lang niet alles in het verhaal goed weet te laten werken.

Geen hele goede balans aanwezig

Met het vermaak en zijn komedie zit het wel redelijk snor, maar alle andere elementen in de film schieten behoorlijk tekort.

Zo is het hele mysterie aspect van de film vrij slecht gedaan en komt ook zijn drama maar matig van de grond. Je zou absoluut kunnen zeggen dat dit allemaal kort doordat de film zich veel meer op zijn vermaak richt. Een goede balans tussen het verhaal en het vermaak is dan ook vrijwel nooit aanwezig, al zorgt het vermaak er zoals gezegd wel voor dat de film nog altijd prima te kijken valt. Het is uiteindelijk dus ook geen al te groot probleem voor de film, al blijft het absoluut wel iets wat ervoor zorgt dat de film op een vrij middelmatig niveau blijft steken.

Leuke personages, die wel wat missen

Wat ook nooit heel goed aan de film weet te werken zijn zijn personage. Ze zijn wel degelijk leuk genoeg- en daardoor ook prima om te volgen, maar wat de film toch echt wel mist is dat je ook ooit echt om de personages zou gaan geven en met ze mee begint te leven. Het is toch wel iets wat de film iets meer hart had kunnen geven, om het maar zo te zeggen.

De onderlinge verhouding tussen de verschillende personages komen met name slecht uit de bus. Zo is eigenlijk nooit echt duidelijk waarom de geest, gespeeld door David Harbour en de jonge nieuwe bewoner van zijn huis, gespeeld door Jahi Di'Allo Winston, al snel zo'n sterke band met elkaar ontwikkelen.

Ook is de relatie met zijn vader, verder wel goed gespeeld door Anthony Mackie, maar matig gedaan. Het was duidelijk iets wat de film meer diepgang had moeten geven zo af en toe, wat het tegelijk ook wat raar maakt dat Anthony Mackie zijn personage wellicht de meest komische van de hele film is gemaakt. Het laat opnieuw zien dat de film er nooit heel goed in weet te slagen om een effectieve balans tussen zijn verschillende genre-elementen te vinden.

Nog altijd een prima film om plezier mee te hebben

Toch is het een film waar je nooit echt boos op kunt worden, hoe 'dom' en uit balans het vaak ook is.

Het is natuurlijk sowieso al wat lastig om een film met een concept als deze heel serieus te nemen, dus het is dan ook maar goed om dat helemaal niet te doen. Het neemt allemaal niet weg dat veel van de elementen van de film niet goed werken, maar het zorgt er wel voor dat je nog altijd prima instaat zal zijn om genoeg plezier te kunnen hebben met "We Have a Ghost", net als de rest van je gezin, of met wie je het ook maar zou kijken.

6/10