Filmrecensie: Luther: The Fallen Sun (2023) Geregisseerd door Jamie Payne

Als continuering van het Luther personage is het niet altijd even geslaagd, maar als een film binnen zijn genre weet het nog wel altijd meer dan prima te werken!

Weet niet veel met het personage te doen

"Luther: The Fallen Sun" is als film goed, maar ik begrijp ook wel degelijk waarom de liefhebbers van het personage en de serie alsnog wat teleurgesteld kunnen gaan zijn.

John Luther is een heerlijk personage en Idris Elba is helemaal geweldig als hem. Een politieman met een rauw randje. Iemand die vaak de grenzen opzoekt, maar ook geen probleem heeft om hier af en toe over heen te gaan om iets gedaan te krijgen. In zekere zin is dit ook allemaal wel aanwezig in deze film, maar toch weet het net even iets minder sterk te werken doordat de film andere prioriteiten met het personage lijkt te hebben. Hij is veel meer een onderdeel van het plot, in plaats van dat hij ook werkelijk de film draagt. Dit werkt niet per se slecht binnen de context van de film, maar wanneer je het persaonge van Luther goed kent is het wel degelijk wat teleurstellend om te zien hoe weinig de film eigenlijk met hem weet te doen.

Verhaallijnen zitten elkaar soms wat in de weg

Het maakt de film in zekere zin ook vrij standaard. Een typische thriller waarin een agent achter een moordenaar aanzit. Het heeft hierbij echter wel het 'geluk' dat het een vrij goed uitgevoerde genrefilm is.

Echter, niet alles werkt even goed aan de film of het verhaal. Zo loopt het niet altijd even lekker, doordat het hier en daar wat te snel gaat en een aantal stappen over lijkt te slaan, terwijl het op andere momenten weer onnodig lang uitgerekt voelt. Het is dan ook absoluut een verhaal die meer geschikt lijkt voor een serie met meerdere afleveringen. In dat geval was de balans tussen de jacht op Luther en de jacht van Luther zelf op de moordenaar waarschijnlijk ook wat beter geweest. Het zit elkaar nu wat in de weg af en toe, alsof het ook onderdeel uitmaakt van twee totaal verschillende films.

Goed als vermaak

Niet dat het de film verder rommelig of onplezierig om te kijken maakt. Verre van gelukkig. Het blijft wel degelijk een vrij geslaagde film om te kijken binnen zijn genre.

Zo weet het er heel goed in te slagen om af en toe spanning op te bouwen en weet het ook voldoende mysterie te creëren. Het is allemaal niet heel geloofwaardig, maar gelukkig lijkt de film zich dan ook bewust meer op vermaak dan realisme te concentreren. Ondanks dat het verhaal in veel opzichten vrij standaard en ook niet al te verrassend is, weet het wel degelijk alsnog creatief genoeg over te komen, doordat het veel variatie biedt en daarnaast ook effectief wordt verteld.

Bovengemiddeld goede productie

Het lukt de film zelfs af en toe heel aardig om een heerlijke "Se7en"-achtige vibe te hebben. De moordenaar in de film is dan ook wel heerlijk psychopathisch en manipulatief. Het helpt ook absoluut dat hij sterk gespeeld wordt door Andy Serkis, die je er altijd prima bij kunt hebben als slechterik.

Door de visuele sfeer van de film lukt het ook heel aardig om net even iets beter over te komen dan de gemiddelde genrefilm. De film is zeer stijlvol en plezierig voor het oog, waarbij het ook nog wel degelijk aan weet te voelen als een typische Britse productie die om politie agenten draait.

Ook keren er een aantal bekende gezichten uit de "Luther" serie terug. Zo is het met name goed om Dermot Crowley terug te zien in een sterke bijrol.

Effectieve genrefilm

De film is misschien wat is simpel en rechtlijnig in zijn opzet, maar het weet wel degelijk een hele effectieve te zijn. Een vermakelijke genrefilm waarin Luther terugkeert, maar niet schittert. Het is misschien dan ook een type personage die beter tot zijn recht komt in een serie, maar wanneer je je hier overheen kunt zetten is "Luther: The Fallen Sun" een werkelijk meer dan prima film om te kunnen kijken.

7/10