Filmrecensie: Your Place or Mine (2023) Geregisseerd door Aline Brosh McKenna

Opzich is het idee achter deze film echt nog niet zo gek of slechts. Het is zelfs vrij origineel voor een genrefilm zoals deze. Het verhaal zelf laat echter behoorlijk te wensen over, waardoor "Your Place of Mine" mislukt- en een verspilling van een vrij aardig idee genoemd kan worden.

Weet niet goed wat het met zijn concept moet doen

Het klinkt ergens echt wel leuk een interessant: Een romantische-komedie waarin de twee hoofdpersonen het grootste gedeelte van de film niet eens samen zijn, maar toch langzaamaan naar elkeer toe weten te groeien.

In ieder gevoel een concept dat goed voor zijn komedie zou moeten gaan werken, zou je toch zeggen. En de film lijkt in het begin ook echt nog wel een hele aardige en vrij leuke genrefilm te gaan worden, totdat je je begint te beseffen dat het vrijwel niets met zijn concept weet te doen. Na zo'n drie kwartier voelde ik mij er dan ook echt wel behoorlijk klaar mee en helaas wist de film na dit punt ook niets te bieden waardoor het mij ook maar enigzins terug wist te winnen.

Gaat nergens naartoe

Het is vrij ongelooflijk hoe dit script überhaupt ooit door iemand was goedgekeurd. Het lijkt er dan ook meer op dat de film puur vanwege zijn concept en de aanwezigheid van zijn twee sterren was verkocht.

De film probeert het af en toe echt wel, maar geen van zijn verhaallijnen gaat ergens naartoe. Dit is tenminste hoe het voelt, door hoe enorm rommelig en onsamenhangend het als geheel in elkaar zit. Het helpt hierbij natuurlijk ook niet dat het enorm voorspelbaar is. Je weet vanaf het begin al hoe deze film zal eindigen en hoe alles verder zal gaan verlopen. Ondanks zijn toch vrij originele concept weet de film inderdaad ook niets origineels te doen met zijn verhaal, wat al reden genoeg is om deze film links te laten liggen.

Het is hierbij met name teleurstellend hoe de film op geen enkele manier zijn romance goed weet te laten werken. Er is geen duidelijke reden waarom deze twee personen überhaupt al niet samen waren als geliefden, na een vriendschap van 20 jaar. Maar de film geeft daarnaast je ook geen enkele reden waarom ze plotseling opeens wél naar elkaar toe aan het groeien zijn gedurende deze film. Het is natuurlijk ook lastig om een romance goed te laten werken wanneer de twee hoofdpersonen zo goed als nooit samen zijn, maar de film weet hierbij ook geen manier te vinden om het enigzins te laten werken of geloofwaardig en/of leuk genoeg te laten zijn.

Weinig komedie in het script

Komedie is natuurlijk altijd subjectief, maar het is in dit geval ook gewoon een feit dat de film wel erg weinig doet om grappig te zijn. Het heeft de typische stijl en ook het typische tempo van een moderne romantische-komedie, maar wanneer je hier doorheen prikt wordt pijnlijk duidelijk hoe weinig leuke ideeën de film van zichzelf had.

Het vertrouwt dan ook opvallend vaak op de improvisatie vaardigheden van de acteurs. Toegegeven dat deze hier over het algemeeen niet mee teleurstellen, maar er is slechts zoveel wat de acteurs kunnen redden. Het script zelf biedt simpelweg te weinig goede komedie personages en grappige momenten waardoor de film nog enigzins vermakelijk zou zijn.

De leuke acteurs weten de film ook niet te redden

De acteurs blijven werkelijk het beste aan de film en hetgeen wat het nog enigzijns kijkbaar weet te houden. Nee, Reese Witherspoon en Ashton Kutcher hebben geen hele sterke chemie in de film, maar dat komt dan ook voornamelijk doordat ze nauwelijks samen te zien zijn in de film. Je houdt het gevoel dat de chemie wel degelijk aanwezig geweest zou zijn tussen de twee, als de film ze meer momenten samen had gegeven.

Ook los daarvan stelt het acteerwerk zelf niet teleur. Het is ergens wel leuk en verfrissend dat het om personages van middelbare leeftijd draait, in plaats van personen die nog aan het begin van hun volwassen (liefdes)leven staan. Met name Kutcher weet ook echt wel indruk te maken in zijn rol. Het is opvallend dat hoe ouder Ashton Kutcher wordt, hoe beter zijn acteerwerk ook lijkt te worden. Het is zelfs niet heel vervelend om hem in dit soort films te moeten zien, al is het duidelijk allemaal niet genoeg om deze film ook te kunnen redden.

Verspilling

Een leuk concept, dat echter enorm rommelig wordt gebracht, zonder een goed verhaal of een romance die ooit goed of leuk weet te werken. Daarnaast, ondanks de goede pogingen van zijn acteurs, absoluut niet grappig genoeg om de film ook als vermakelijk genoeg te kunnen zien. Nee. "Your Place of Mine" voelt als een enorme verspilling. Niet alleen van zijn concept, maar ook van de tijd, wanneer je toch zou besluiten om deze film te gaan kijken.

4/10