Filmrecensie: Babylon (2022) Geregisseerd door Damien Chazelle

"Babylon" is vooral veel. Het is overweldigend. Luid, kleurrijk, snel. Maar wanneer je je er voor openstelt en je mee laat slepen is het een heerlijke ode aan de film, die het ook aandurft om kritisch te zijn.

Niet alleen maar een liefdesbrief

In veel opzichten is dit duidelijk een liefdesbrief aan de film, maar onder al zijn uitbundigheid en feestelijke muziek en kleuren zit ook wel degelijk een zware laag die de duistere kant van Hollywood laat zijn.

Je kunt dan ook absoluut zeggen dat de film kritisch durft te zijn. Kritisch over de werkdruk en veiligheid van de acteurs en crew. Over het slijmen voor geld en de onzekerheid wanneer je volgende film gemaakt zal gaan worden, of of je morgen überhaupt nog wel een carrière zal hebben. De constante druk om je door te ontwikkelen en aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Alle dingen waar we vaak niet zo snel over na zullen denken wanneer we aan de glamour van Hollywood en zijn grote sterren denken. Glamour die deze film ook uitbunding en behoorlijk overdreven naar het beeld brengt, wat de contrasten van de beelden en het verhaal dat zich voor je ogen afspeelt vaak heel interessant weet te zijn. De contrasten van deze film weten elkaar effectief en knap te versterken, waardoor de film uiteindelijk ook anders verloopt dan je wellicht vooraf- en na de eerste minuten zal verwachten.

Weet alle verhaallijnen knap samen te brengen

Zo op het eerste gezicht lijkt de film ook niet heel erg een verhaal te volgen en hangt het maar van zijn uitbundigheden aan elkaar.

Des te knapper hoe na verloop van tijd toch duidelijk begint te worden dat er wel degelijk een lijn en grotere bedoeling achter het geheel zit. Het is ook knap hoe het meerdere verhaallijnen gelijktijdig weet te ontwikkelen en vertellen in de film, zonder dat dit elkaar in de weg begint te zitten.

Zo zijn alle personages vrij verschillende van elkaar en zo dus ook de verhaallijnen die om hen draaien. Door de thema's en gemeenschappelijke doelen blijven de verhaallijnen en verschillende personages wel vaak genoeg samenkomen om te voorkomen dat de film te rommelig en onsamenhangend zou worden. Een film die dus zowel erg goed geschreven als knap geregisseerd is door Damien Chazelle.

Niet moeilijk om onder de indruk te raken

Maar zelfs als het verhaal of de personages je totaal niet aan zouden spreken blijft het wel degelijk goed mogelijk om meegesleept te kunnen worden.

Daar weet het visuele spektakel echt wel voor te zorgen. Het is dan ook wel duidelijk dat deze film een aardig duit heeft gekost. Iets wat ook wel degelijk echt nodig was om zijn uitbundigheid goed uit te kunnen vergroten.

Het gebruikt zijn budget met name om de tijdsperiode van de vroege Hollywood-jaren neer te zetten en om los te gaan met tal van indrukwekkende massa-scènes. Zowel qua aankleding en vanuit een meer technisch oogpunt is de film razendknap gemaakt, met een aantal scènes die je eigenlijk nog een aantal keer zou moeten zien om alles tot je te kunnen nemen, of gewoon keer op keer om te waarderen hoe ongelooflijk knap het bedacht en uiteindelijk uitgevoerd is door alle betrokkenen.

Acteerwerk van hoog niveau

Zo is ook het acteerwerk van een absoluut hoog niveau. Margot Robbie laat opnieuw zien dat het slechts een kwestie van tijd zal zijn voordat ze haar eerste Oscar gaat winnen en Diego Calva is een ware ontdekking.

Eigenlijk stelt niemand teleur in deze film en is het voor de verandering ook zelfs eens fijn en leuk om verschillende bekende acteurs op te zien duiken in veredelde cameo's. Iets wat ook zeker past bij de uitbundige- en haast opschepperige Hollywood-film die het pretendeert te zijn. In de goede zin van het woord in dit geval, aangezien het bewust gedaan is, om de contrasten in de film extra goed te kunnen laten werken.

Laat je niet afschrikken

Ik kan wel degelijk begrijpen dat de uitbundige stijl van de film mensen af kan schrikken, maar wanneer je je overgeeft aan de film zal je ook snel duidelijk worden dat er meerdere lagen onder deze uitbundige stijl verborgen zitten, die "Babylon" meer dan een ode aan het oude Hollywood maken en de film behoorlijk veel diepgang meegeeft en interessant weet te maken.

8/10