Filmrecensie: Styled with Love (2022) Geregisseerd door Michelle Ouellet

Ach ja, is het echt mogelijk om een film te haten die aan zijn taken voldoet? Het kijken van "Styled with Love" voelt nooit als een enorm verrassende of meeslepende ervaring, maar het weet zeker genoeg vermaak te bieden voor de personen die opzoek zijn naar iets simpels en verwarmend om te kijken.

Dertien in een dozijn

De film is wel een beetje de definitie van een 'dertien in een dozijn' film. Het is zeker waar dat wanneer je één van dit soort films gezien hebt, je eigenlijk ze allemaal al wel hebt gezien. Natuurlijk bieden de details enige variatie, maar in grote lijnen is deze film zoals elke andere binnen zijn genre.

Hier lijkt het zelf geen enkel probleem mee te hebben. Het prentendeert dan zeer zeker ook niet om meer te zijn dan dat het is. Het probeert dingen nooit onnidige ingewikkeld te maken, of extra drama toe te voegen. Het is wat het is: een simpel en zeer veilig gespeeld liefdesverhaal, die echt wel weet te vermaken en iets liefs over zich heeft, maar waar je verder wel weinig gevoel bij zal gaan hebben.

Liefdesverhaal weet voornamelijk door zijn twee hoofdpersonen te werken

Gelukkig weet het liefdesverhaal wel aardig te werken. Of nou ja, misschien beter gezegd: de liefde in het liefdesverhaal werkt beter dan het verhaal. Het verhaal zelf heeft namelijk weinig om het lijf en heeft ook wel een erg simplistische benadering riching zijn romance, maar Rachel Bles en Dennis Andres zijn vrij leuk om naar te kijken samen, ondanks dat het acteerwerk zelf vaak niet heel denderend te noemen is.

Probleem met het liefdesverhaal an sich blijft wel een beetje dat de hoofdpersonen wel heel veel samen zijn, vrij direct in het begin al. Momenten waarop ze elkaar kunnen missen en met andere personages over hun groeiende gevoelens kunnen praten is er dan ook niet echt. Ook is het wel vrij snel duidelijk dat deze twee elkaar zien zitten, dus sprake van twijfel is er eigenlijk nooit. Het geeft de film vrij weinig ruimte om in dat opzicht enige spanning of goede drama voor het verhaal te creëren. Het maakt de film toch wel een vrij oppervlakkige belevenis.

Houdt dingen erg veilig

Het is ook een film waarin de personages nooit echt tegen problemen of andere vormen van drama aanlopen. De problemen waar tegen aan gelopen wordt zijn eigenlijk alleen maar luxeproblemen en het voelt verder daarnaast ook nooit alsof de romance tussen zijn twee hoofdpersonen ook maar enigzins in gevaar is.

Het maakt de film een wel zo veilige en prettige keuze om voor te kiezen wanneer je hier in de stemming voor zou zijn, maar wanneer je iets meer diepgang en goed ontwikkelde personages en een sterk verhaal zou verwachten doe je er beter aan om voor een andere film te kiezen.

Voldoende variatie

Ik moet zeggen dat het uiteindelijk wel goed en prettig werkt dat de film ervoor kiest om het verhaal in Chicago af te laten spelen. Toch niet echt een stad waar we al enorm veel romantische films in plaats hebben zien vinden en het geeft de film bovendien een vrij prettige stijl, die verder wel nog altijd een vrij hoog 'gemaakt-voor-tv' gehalte heeft.

Het blijven dingen zoals zijn locaties die de film toch nog wel redelijk voldoende variatie weten te bieden, zoals daarnaast bijvoorbeeld ook de beroepen die de hoofdpersonen uitoefenen. Het is niet eens bijster origineel allemaal, maar in ieder geval wel iets wat de film zichzelf eigen weet te maken en waardoor het verhaal goed gaande blijft. Ondanks dat het slechts 90 minuten kort is voelt het alsnog wel wat lang en overhaast de film gek genoeg ook behoorlijk wat zaken richting het einde, maar verveeld zal je in ieder geval nooit zijn.

Dient zijn doel

Aardig, simpel vermaak. Zo zou de film het beste omschreven kunnen worden. Niet enorm sterk en zeker niet verrassend, maar het dient zijn doel meer dan prima. Voor wie in de stemming is voor een simpel en makkelijk te verteten romantische film, zonder hefitg drama en in plaats daarvan een hoop warmte en veiligheid, is "Styles with Love" een prima keuze!

6/10