Filmrecensie: Black Panther: Wakanda Forever (2022) Geregisseerd door Ryan Coogler

Na het succes van de eerste "Black Panther" film uit 2018 was het uiteraard onvermijdelijk dat er een vervolgfilm zou volgen. Na de dood van hoofdrolspeler Chadwick Boseman zag de wereld voor Wakanda er echter opeens heel anders uit en was een vervolgfilm ook helemaal niet meer zo logisch. Toch is besloten om het verhaal voort te zetten, zonder een andere acteur in de rol van T'Challa te casten. Heeft dit goed uitgepakt? Naar mijn mening zeker niet helemaal.

Probeert zichzelf opnieuw uit te vinden

De film maakt het zichzelf ook echt niet gemakkelijk. Wat onnodig lastig zelfs. Ondanks dat de film echt wel vol zelfvertrouwen oogt, mist het toch wat richting.

Het is zeker waar een continuering van de eerste film,maar tegelijk ook ene behoorlijk nietszeggende. Het is te veel zoekende naar wat het opnieuw met al zijn personages aanmoet, omdat het ook min of meer geforceerd wordt om dingen toch enigzins te veranderen na de dood van T'Challa acteur Chadwick Boseman. Het geeft de film een hele andere dynamiek en veel van de personages moten dan ook duidelijk opnieuw hun plaats zien te vinden. Dit lukt bij sommigen aardig, maar bij meer voelt het te veel alsof ze maar weer opnieuw in de film aanwezig zijn omdat ze nou eenmaal ook in de eerste film zaten. Een duidelijk doel en sterke verhaallijnen hebben veel van de personages niet.

Mist duidelijk een goede hoofdpersoon

Dat de film wat met zijn personages worstelt heeft ook zeker zo zijn weerslag op het verhaal. Voor het grootste gedeelte weet het niet duidelijk voor één goede of sterke hoofdpersoon te kiezen. sterker nog, voor het grootste gedeelte is het een superheldenfilm zonder echte superhelden in de hoofdrol. Ook zeker een reden waarom de film vaak wat mat blijft om te kijken en niet eens overdreven veel actie heeft, zoals je wel altijd zou mogen verwachten van een film als deze.

Op zich is deze benadering niet eens zo verschrikkelijk, mits je maar iets anders in de plaats weet te bieden. Dat is echter te weinig het geval voor "Black Panther: Wakanda Forever".

Wellicht wat te respectvol

Het is wel wat jammer hoe dingen veelal zonder gevolgen blijven in deze film. Het is zelfs wat raar hoe de eerste film nog bol stond van de machtsstrijden, maar hoe iedereen zich wel in haar en zijn rol lijkt te schikken, terwijl er alle reden voor is om aanspraak proberen te maken op de troon. Door wellicht wat te respectvol te willen zijn, blijft de film ook wat oppervlakkig. Van politieke machtsstrubbelingen is geen sprake en snode plannetjes worden nauwelijks gesmeden. Niemand lijkt koning T'Challa op te willen volgen of de nieuwe Black Panther te willen zijn.

De richting die het verhaal wel op gaat gaat uiteindelijk dan ook nooit echt ergens heen. Dit voelt tenminste ook zo omdat je eigenlijk al weet welke dingen uiteindelijk op zullen gaan. Echt enorm verrassend weet de film dan ook nooit te worden, al weet het tegelijk nog wel altijd redelijk goed je aandacht vast te houden.

Zeker niet vervelend

Echt vervelend om te kijken wordt de film dan ook zeker niet. Het blijft echt wel vermakelijk genoeg, dankzij zijn prettige hoge tempo, ondanks dat het verhaal zelf dus echt niet zo enorm veel te bieden heeft.

Het is ook echt een zeer fraai uitziende film, die wellicht af en toe wat te veel op computer effecten vertrouwd, maar er wel opnieuw in weet te slagen om Wakanda overtuigend naar het scherm te brengen. Het blijft razendknap hoe de film erin weet te slagen om een wereld op zich te creëren, met een geheel eigen uiterlijk, sfeer en ook regels.

Biedt uiteindlijk te weinig, zonder ook echt slecht te worden

Het is dan ook zeker geen slechte film, maar wel één die uiteindelijk te weinig te beiden heeft. Het mist een goede richting, kiest niet overtuigend genoeg voor een nieuwe hoofdpersoon een qua verhaal blifjt het vaak ook tegen zijn eigen beperkingen oplopen. Ik kan me dan ook niet indenken dat dit een Marvel film gaat zijn die ik op een gegeven moment graag nog eens een keer zou willen zien. Toch wel behoorlijk veelzeggend natuurlijk.

6/10