Filmrecensie: Slumberland (2022) Geregisseerd door Francis Lawrence

Een film met het hart op de juiste plek. Dit is echter vaak bij lange na niet genoeg om het ook gelijk een goede film te maken. Gelukkig is dit een film die er ook wel vrij goed in weet te slagen om een goede balans met zijn vermaak en meer serieuze verhaalelementen te vinden, wat "Slumberland" echt wel een geslaagde kijkervaring maakt.

Familiefilm

Voor een film die zich voor de helft in de 'echte' wereld afspeelt en voor de andere helft in een droom/fantasie wereld lijkt regisseur Francis Lawrence ook wel echt een perfecte keuze, nadat hij eerder succesvol iets soortgelijks had bewerkstelligt met zijn film "Constantine".

Wel richt hij zich met deze film op een totaal ander publiek. "Slumberland" is een familiefilm, wat uiteraard ook voornamelijk inhoudt dat het zich vooral bezighoudt met het vermaken van de jonge kijker. Het weet dingen dan ook vaal erg simplistisch en veilig te houden, al zorgt het verhaal alsnog voor de nodige diepgang zo af en toe.

Volwassen thema's

Het is een avontuurlijke familiefilm die zich dus voornamelijk op de jonge kijker richt, maar dat houdt verder niet in dat het geen volwassen thema's durft te behandelen. Het weet zelfs vaak als een zeer volwassen film te voelen, die niet bang is om bepaalde zaken, zoals de dood, te behandelen.

Het concept zorgt er ook voor dat de film dit op een vrij 'veilige' en kindvriendelijke manier kan doen. zonder dat het verder ook goedkoop of gemakkelijk aandoet. Ik weet ergens ook wel vrij zeker dat er voor een kind die één of beide ouders heeft verloren er een hoop uit deze film te halen valt, al ga ik ook niet doen alsof de film uitermate effectief is met al zijn drama. Zo blijven sommige emoties toch wel wat achter door de benadering van de film.

Niet alles voegt genoeg toe

De droom en echte wereld aspecten van de film leveren vaak een aardig contrast op, waarbij ze ook nog eens prima samengaan in het verhaal, maar het is echter wel zo dat het vaak ook wel een bepaald doel mist.

Het is vaak wel zo dat de film simpelweg maar zo gek en creatief mogelijk wil zijn, zonder dat dit werkelijk iets toevoegt aan het verhaal of de reis van zijn personages. Dit gevoel wordt uiteindelijk ook nog meer versterkt door het feit dat de film 2 uur lang is, wat toch echt te lang is voor een film als deze. Niet dat het in herhaling valt of dat het enorm vervelend om te kijken wordt, maar in zekere zin wordt je na verloop van tijd wel wat immuun voor de magie van de film en voegen uiteindelijk te vaak bepaalde scènes te weinig toe aan het verhaal.

Fijne avontuurlijke elementen

Toch blijft "Slumberland" echt wel leuk en verder ook prima om te kijken. De avontuurlijke aspecten zijn met name wat deze film zo geslaagd maakt. De visuele kwaliteiten van de film spelen hier een grote rol in, maar ook absoluut de personages.

Het personage van Jason Mamoa speelt hier zelfs een vrij cruciale rol in. Een rol die deze film ook enorm had kunnen breken, maar in plaats daarvan ervoor zorgt dat de fantasie elementen van de de film vermakelijk uit de verf weten te komen. Een rol waar hij overduidelijk ook veel plezier in had om te spelen, wat zich ook goed en effectief naar het scherm weet te vertalen.

Zo is het acteerwerk in het algemeen ook iets wat deze film naar een hoger plan weet te tillen. Het is vaak toch ook wel wat gevaarlijk om een jong kind de hoofdrol in een film te laten spelen, vooral als hier ook bepaalde emoties bij nodig zijn, maar Marlow Barkley weet zich prima staande te houden tussen alle andere, meer ervaren, sterke acteurs.

Prima voor het hele gezin

Voor het grootste gedeelte werkt het verhaal en zijn thema's prima voor de film, waarbij de juiste nodige emoties vaak toch wel wat achterwege blijven en de film ook net even iets te lang is. Desalniettemin blijven de avontuurlijke elementen- en de algehele kwaliteit van de film ervoor zorgen dat "Slumberland" een meer dan prima en ook echt wel leuke film om te kijken is voor het hele gezin.

7/10