Filmrecensie: Disenchanted (2022) Geregisseerd door Adam Shankman

Het is enorm zonde. Ik ga niet beweren dat "Disenchanted" alles in zich had om een meesterwerk te worden, maar het heeft wel degelijk vrijwel alle ingrediënten voor een leuke en magische Disney film. Toch weet het uiteindelijk in geen enkel opzicht écht leuk of goed te worden.

Het wachten niet waard geweest

Het concept van de eerste film "Enchanted" en dit vervolg die de naam "Disenchanted" heeft gekregen is echt zo slecht nog niet. In de kern tenminste. De film heeft echter enorm veel moeite om er een goed verhaal omheen te vertellen, waardoor het zelfs een behoorlijk rommeltje om te kijken weet te worden.

Toch altijd wel verbazingwekkend bij vervolgfilms die enorm veel jaren later na de eerste film worden gemaakt. Je zou zeggen dat ze genoeg tijd (15 jaar!) hebben gehad om met een goed en origineel te komen, maar het heeft meer weg van een vervolgfilm die snel was bedacht en gemaakt, om snel nog even wat extra geld te kunnen verdienen na het succes van de eerste film. Extra zuur dan ook voor de mensen die fan zijn van het origineel en zo enorm lang- en vol verwachting op dit vervolg hebben moeten wachten.

De magie verdwijnt snel

Het lijkt er eerst nog wel op dat dit een hele aardige film weet te worden. De sfeer is immers goed en de personages zijn leuk, waarbij ze ook nog eens worden gespeeld door een groot aantal prima acteurs als Amy Adams, Patrick Dempsey, James Marsden en Maya Rudolph. Een Disney film die in veel opzichten juist meer een parodie op een Disney-film en Disney prinsessen is, met zijn overdreven vrolijk- en vriendelijkheid en in het oog springende kleuren. Allemaal enorm bewust gedaan, wat bijdraagt aan het vermaak, maar ook zeker aan het magische gevoel van de film.

Deze magie verdwijnt echter al snel zodra duidelijk wordt waar het met zijn concept heengaat. Het is niet eens zozeer slecht, maar meer dat het niet goed in het verhaal en bij zijn personage weet te passen. Dingen voelen dan ook al vrij snel niet meer als enorm leuk en meeslepend genoeg om te kijken. Dit komt ook doordat de film vaak maar wat voortsleept, zonder dat het dingen goed weet te laten ontwikkelen, naast alle gebruikelijke clichés.

Geen verhaal dat je aandacht vasthoudt

Was er ook werkelijk een goede reden voor waarom deze film maar liefst 2 uur lang moest zijn? Het is natuurlijk niet mogelijk om met absolute zekerheid te kunnen zeggen dat de film beter om te kijken zou zijn geweest wanneer het ongeveer 30 minuten korter zou zijn geweest, maar ik ben sterk geneigd om te zeggen van wel.

Het wordt de kijker enorm lastig gemaakt om de aandacht er constant volledig bij te houden. Dit omdat het er niet goed in slaagt om dingen als leuk, goed of interessant genoeg te ontwikkelen, maar ook zeer zeker omdat er uiteindelijk een echt 'groot conflict' in de film zijn verhaal ontbreekt. Ik weet uiteindelijk ook niet goed wat de boodschap van deze film zou moeten zijn, of waarom ik enorm voor- of tegen bepaalde personages in deze film zou moeten zijn. Het verhaal heeft echt wel een aantal aardige ideeën in zich, maar dit weten echter alleen ideeën te blijven die nooit goed samen weten te komen of uiteindelijk helemaal nergens heengaan.

Nooit heel leuk

Voor een film met zo enorm veel leuke personages en ook kansen als deze is het ook vrij teleurstellend om te zien hoe weinig grappige of leuke momenten de film in zich heeft. Het gebrek aan goede humor zorgt er met name voor dat de film nooit echt heel leuk om te kijken is.

Ik vind het dan werkelijk ook wat lastig om te zeggen voor wie deze film het beste om te kijken zou zijn. Voor volwassenen sowieso nauwelijks, zelfs wanneer je een enorme Disney-liefhebber of fan van het origineel zou zijn. Het is daar ook absoluut te kinderachtig voor met zijn enorm simplistische benadering, maar ook voor kinderen zelf weet deze film vrij matig te werken. Het is daar simpelweg te lang- maar vooral ook niet leuk en magisch genoeg voor.

Gaat slecht om met zijn mogelijkheden

Mogelijkheden genoeg, maar toch weet de film te weinig te creëren waardoor dit als een hele goede of leuke film kan worden genoeg. Te simplistisch, met uiteindelijk ook een slecht gekozen verhaal, waarin de prettige personages, magie of vermaak nooit heel goed tot hun recht weten te komen.

5/10