Filmrecensie: Lamborghini: The Man Behind the Legend (2022) Geregisseerd door Bobby Moresco

Dit is één van de minst zeggende biografische films die ik in lange tijd heb gezien. Na het zien van deze film heb je niet echt het idee dat je nu weet wie Ferruccio Lamborghini was als persoon, wat zijn drijfveren waren, zijn inspiratie, maar ook krijg je geen goed beeld van het verloop van zijn carrière of wat de auto's van Lamborghini nou precies zo bijzonder of succesvol maakt. De film doet weinig, maar weet het uiteindelijk alsnog te presteren om zelfs nog minder te zeggen.

Geen sprake van goede opbouw of diepgang

De film heeft een enorme tv-kwaliteit over zich heen hangen. Niet alleen om hoe het eruit ziet, maar ook om hoe het stapsgewijs zijn verhaal weet te vertellen, zonder dat het ook maar enigzins probeert om goed intrigerend drama te creëren.

Het is een behoorlijk emotieloze film, waarin dingen simpelweg maar gebeuren zonder een goede opbouw. Geen van de personages wordt goed opgebouwd, maar dus ook zeker niet zijn verhaal. Zelfs als documentaire over Lamborghini werkt het niet heel erg fijn, omdat het je nauwelijks enige achtergrond weet te bieden. Naast opbouw is diepgang iets waar deze film duidelijk nog nooit van heeft gehoord.

Enorm risicoloos

Het is dan ook een enorm risicoloze film. Dit doet mij ook vermoeden dat het met de toestemming en misschien zelfs met de bemoeienissen van de Lamborghini erven is gemaakt. Dit gevoel werdt verder versterkt door het feit dat deze film vaak meer als een Lamborghini reclamefilm voelt.

Zo zijn er vrijwel nooit serieuze tegenslagen, veranderd alles wat Lamborghini aanraakt in goud en zijn de auto's beter, sneller, mooier en meer revolutionaire dan alle andere sportauto's op de markt. Dat is tenminste wat deze film je wil doen laten geloven. En of dit nou allemaal waar is of niet, simpel feit blijft dat het nooit heel effectief of geloofwaardig op je over weet te komen, doordat de film alles geforceerd perfect wil doen lijken.

Oppervlakkige personages

Ook het personage van Ferruccio Lamborghini wordt maar zo oppervlakkig mogelijk gehouden. Het maakt niet eens uit door hij door Frank Grillo wordt gespeeld. Het is een rol die werkelijk door iedere acteur gespeeld had kunnen worden, aangezien het script geen enkele ruimte biedt voor emoties of iets waardoor het personage ook maar enigzins uniek over zou komen.

Het weet zijn hoofdpersonage niet goed neer te zetten, wat het ook geen verrassing maakt dat geen van de andere personages wel heel effectief uit de verf weet te komen. Je leert werkelijk niemand goed kennen in deze film en het is onder andere ook teleurstellend om te zien dat de concurentie en de clashes tussen de personen Ferruccio Lamborghini en Enzo Ferarri, gespeeld door Gabriel Byrne, werkelijk helemaal nergens toe leiden.

Alleen de bulletpoints

Het is werkelijk vrij verbazingwekkend dat het script überhaupt goedgekeurd was. Het is waar al de problemen van de film mee beginnen Ook het feit dat de film slechts rond de 90 minuten kort is, terwijl het toch echt een groot gedeelte van de levensspan en carrière van een persoon probeert te belichten. Het laat wel zien hoe de film het alleen bij bepaalde bulletpoints houdt, zonder verder ook maar ooit goed uit te weiden over iets.

Het is niet eens dat het de film enorm slecht om te kijken maakt, maar wel enorm droog, wat saai en hoe dan ook verre van interessant of meeslepend, zelfs niet wanner je een enorme autoliefhebber- en dan met name van Lamborghini zou zijn.

Beter om een alternatief te zoeken

Weer een typische gevalletje van 'als je echt meer over Ferruccio Lamborghini en het automerk Lamborghinizou zou willen weten is het interessanter en beter om de Wikipedia-pagina te gaan lezen'.

5/10