Filmrecensie: Blue's Big City Adventure (2022) Geregisseerd door Matt Stawski

Het zal hoogstwaarschijnlijk niemand verbazen dat "Blue's Big City Adventure" geen meesterwerk met Oscar-potentie is, maar voor wat het is, is het oprecht echt wel een hele aardige film voor zijn doelgroep.

Een welkome filmversie

Ik had werkelijk waar geen idee dat "Blue's Clues" nog altijd een ding is na maar liefsts 26 jaar. Het laat uiteraard wel zien hoe succesvol de formule is. Een formule waar deze film ook heel aardig gebruik van weet te maken, terwijl het tegelijkertijd ook echt wel anders- en zeker ook groter weet te voelen dan een gemiddelde aflevering van "Blue's Clues" of "Blue's Clues & You!".

Sowieso groter qua verhaal, maar ook met zijn locaties. De echte wereld locaties werken daarnaast ook vrij aardig met zijn fantasie personages, ook doordat de 'echte wereld' in deze film wordt aangepast aan zijn op kinderen gerichte benadering. Je kan dan ook gerust stellen dat deze film een welkome toevoeging is, die genoeg nieuws toe weet te voegen, terwijl het ook nog altijd sterk op de bekende elementen van de tv-series vertrouwd.

Weet de verleidingen te weerstaan

Het is wel duidelijk dat deze film gericht is op zeer jonge kinderen. Wat ook duidelijk is, is dat het zijn doelgroep goed begrijpt.

Het houdt dingen constant enorm vrolijk en kleurrijk en het kiest er heel bewust voor om dingen nooit ingewikkeld te maken. Het moet toch enigzins verleidelijk geweest zijn voor de makers om groots uit te gaan pakken met het verhaal, humor en wellicht ook wat simpele actie toen ze de kans kregen om een lange speelfilm over Blue en zijn nieuwste baasje Josh te maken. Verleidingen die in ieder geval knap zijn weerstaan.

Vrij aanstekelijk

Je zou de film dan ook als enorm simplistisch en zeer zeker ook als enorm kinderachtig kunnen omschrijven. Dingen die er echter totaal niet toedoen, aangezien het juist de simpele benadering is waardoor de film zo enorm goed voor zijn doelgroep weet te werken.

Het is ook zeker juist prettig dat de film niet al te veel afleidingen in zijn verhaal heeft. Het is enorm rechtlijnig, met voor jonge kinderen herkenbare elementen. De onschuld en vrolijkheid van de film weet ook vrij aanstekelijk te werken. Het zal voor kinderen dan ook vrij onmogelijk zijn om zich niet vrolijk en vermaakt te voelen tijdens het zien van de film.

Verrassend goed gemaakt

Het is toch ook wel vrij verrassend hoe goed deze film gemaakt is. Het is makkelijk om dingen in een simpele kinderfilm ook maar simpel en zo goedkoop mogelijk in beeld te brengen, maar qua camerwerk en opzet van sommige scènes doet deze film echt niet onder voor veel grote en meer serieuze films. Los van de computer effecten overigens die er wel erg simplistisch en goedkoop uitzien, maar ook dit is een keuze die uiteindelijk helemaal niet slecht uitpakt. Het werkt binnen het concept en wereld van de film en maakt het ook meer in lijn met de tv-series. De personages zullen allen dan ook herkenbaar blijven voor degenen die de tv-series goed kennen en er hoeft niet gewend te worden aan een nieuwe, meer gedetaileerde computer versie van Blue en zijn vrienden.

ik heb daarnaast ook oprecht bewondering voor alle acteurs in deze film  die in de meest kinderachtige situaties belanden, terwijl ze hun rol en taken wel serieus blijven houden. Geen enkele gêne of terughoudendheid en het is ook vrij leuk hoe de film erin slaagt om alle voorgaande hoofdrolspelers uit de series in deze film samen te brengen, als een Marvel Avenger's film. Het is waar dat de animatie personages hierdoor wat naar de achtergrond worden gedrukt, maar het biedt het verhaal genoeg andere kansen qua humor en verhaal, waardoor het zelfs enigszins creatiever weet te zijn dan de gemiddelde kinderfilm, ondanks zijn verder wel enorm simplistische opzet.

Enorm leuk voor de doelgroep

Een film die zijn doelgroep duidelijk enorm goed begrijpt. Voor jonge kinderen dan ook een enorm leuke en vrolijke film om te kijken, die zijn kinderachtigheid op een welkome manier omarmt, terwijl het kwaliteit nooit uit het oog verliest.

7/10