Filmrecensie: Christmas in London (2022) Geregisseerd door Jonathan Wright

Een verandering van locatie kan al veel doen voor een film. Zo voelt "Christmas in London" in toon totaal anders dan de meeste andere Hallmark Channel (kerst) films, maar ook zeker qua verhaal. Om deze reden alleen al voelt de film vrij verfrissend, al blijft het in de kern uiteraard nog wel altijd vrij simplistisch.

Niet geforceerd

Er is echter ook nog altijd een andere reden waarom deze film vrij goed weet te werken binnen zijn genre. De film heeft een bepaalde onbevangenheid en doet minder geforceerd aan wat zijn personages, verhaal en romance in het bijzonder betreft. Niet dat het enorm realistisch om te kijken is allemaal, maar toch heeft het een redelijk natuurlijk verloop en algehele opbouw wat "Christmas in London" zeer prettig om te kijken maakt.

Fijne personages

Het is zeer fijn hoe de film overduidelijk voor het grootste gedeelte zich over slechts een aantal dagen afspeelt. Het maakt de kennismaking- en hoe de twee hoofdpersonages langzaamaan naar elkaar toegroeien zeer realistisch en prettig om te volgen. Lief ook, zoals je altijd zou willen zien in een film als deze.

Het helpt ook zeker dat de twee hoofdpersonages in de film als 'echte' mensen aandoen. De emoties die ze voelen en gedachtes die ze hebben voelen echt aan en het is prettig dat ze niet gespeeld worden door enorm jonge acteurs. Het maakt het allemaal net even iets echter en daardoor ook plezieriger om te kijken dan vaak met dit soort genrefilms het geval is.

Niet veel gaande

Nee, ik kan verder niet echt zeggen dat er ook veel gaande is in het verhaal. Juist ook omdat het zich slechts over een aantal dagen afspeelt, gebeurt er niet enorm veel buiten zijn liefdesverhaal om. Het voelt nooit alsof er zich echt grote conflicten in het verhaal afspelen, al blijven er op de achtergrond nog genoeg dingen aanwezig in het verhaal om alles goed gaande te houden en ook genoeg variatie te bieden.

Het is verder wat simplistisch en opnieuw enorm veilig en braaf, maar dat hoeft lang niet altijd iets negatiefs te zijn. De film voldoet namelijk echt wel aan bepaalde behoeftes, die mensen die dit soort films gaan kijken altijd zouden verwachten. Zo is het met zijn liefdesverhaal echt wel een warme, lieve en ook vermakelijke film om te kijken, die absoluut nooit verveeld.

Of het ook wel echt een goede kerstfilm is?

Of het ook echt een film is om mee in de kerststemming te komen durf ik niet te zeggen. Persoonlijk is het voor meer één die beter werkt als romantische film dan ook daadwerkelijk als kerstfilm.

Misschien dat de grijze achtergrond van Londen daar ook iets mee te maken heeft, al probeert de film er ook echt nog wel het beste van te maken, wat zijn kerst thema's betreft. Het speelt ergens ook echt nog wel een belangrijke rol in het verhaal, maar als de film zich rond Pasen had afgespeeld had ik er waarschijnlijk net zoveel plezier van gehad en had het verder ook niet enorm veel aan het verhaal of de film veranderd.

Effectief binnen zijn genre

Simpelweg een prima en fijne genrefilm, waar over het algemeen ook net iets meer moeite in gestoken lijkt te zijn dan vaak met dit soort Hallmark Channel films het geval lijkt. Net even iets effectiever qua romance, humor, personages, sfeer en gewoon algehele effectiviteit. Er zijn absoluut minder plezierige genrefilms om je tijd mee te verdoen.

7/10