Filmrecensie: Bros (2022) Geregisseerd door Nicholas Stoller

Deze film is duidelijk met alle juiste intenties gemaakt. Het voelt dan ook wat lullig om er negatief over te zijn, maar ik kan simpelweg niet ontkennen dat het niet altijd enorm sterk of leuk wist te werken voor mij.

Heeft wel zo zijn waarde

Ja, natuurlijk is het goed dat er films als deze zijn. Representatie in films is namelijk wel degelijk belangrijk om acceptatie en begrip te vergroten, maar met name ook zodat iedereen zichzelf kan zijn. Het is nou eenmaal enorm prettig, gerustellend en bevestigend om mensen en/of groepen in films te zien waarmee je je kunt identificeren. En laten we eerlijk zijn, veel romcoms waarin de hoofdpersonages homoseskueel zijn waren er nou eenmaal nog niet.

In dat opzicht is deze film dus wel degelijk van waarde, maar ik zou ook willen dat ik zou kunnen zeggen dat het een hele sterke is. Ondanks zijn frisse benadering is het uiteindelijk echter niet meer dan een hele standaard genrefilm en het zijn ook juist de thema's die de film wat tegen beginnen te werken zo af en toe.

Maakt niet altijd de juiste keuzes

Het is uiteindelijk echt wel een probleem dat de film wel erg op stereotypen en andere clichés aangaande homeseksualiteit en de gemeenschap.

Aan de ene kant is het echt wel leuk- en is het ook echt wel goed gedaan hoe de film het verhaal vanuit dit perspectief zijn verhaal weet te vertellen. Het levert de film dan ook behoorlijk wat originele momenten op en laat dingen zien waar je normaal niet zo snel over na zou denken en goed zou beseffen, wanneer je zelf geen onderdeel van de homogemeenschap uit zou maken.

Aan de andere kant voelt het echt wel wat raar en ook zeker wat simplistisch hoe de film bepaalde vooroordelen en stereotypen enorm uit weet te vergroten. Natuurlijk is dit allemaal voornamelijk gedaan om vermaak te bieden, maar het doet in zekere zin toch ook wel wat afbreuk aan wat de film probeert te vertellen met zijn thema's en uit wil stralen. De film zet zichzelf hiermee ook voor wat lastige keuzes af en toe, waarbij het soms de juiste maakt, maar soms dus ook niet.

Geen sterke romance

Dit is echter zeker niet het grootste problem van de film. Een film als deze vertrouwd namelijk natuurlijk nog altijd het meeste op zijn romance. In dit geval was het echter een romance die ik niet echt voelde.

Het is een film waarin de twee hoofdpersonen wel degelijk een leuke chemie hebben, maar verder totaal niets met elkaar gemeen hebben. Je vraagt je dan ook constant af waarom deze twee zich tot elkaar aangetrokken voelen en het kan ook niet echt gezegd worden dat ze elkaar enorm goed aan weten te vullen en dus een goede match is.

Om eerlijk te zijn zat ik er ook op te wachten dat de twee uiteindelijk een andere liefde zouden vinden, waarbij de romance en verdere ervaringen tussen de twee ervoor zouden zorgen dat ze uiteindelijk gelukkiger met zichzelf en het leven in het algemeen, inclusief de liefde, zouden worden.Voor mij zou dit uiteindelijk bevredigender gewerkt hebben dan hetgeen wat we nu voorgeschoteld kregen, zonder verder te verklappen hoe dingen verder verlopen en uiteindelijk eindigen in de film. Wat ik wel kan verklappen is dat het nooit voelde alsof de personages door hele interessante of goede veranderingen heen aan het gaan waren.

Voelt vaak wel als een hele goede film

Het is ook een film die je vaak wel degelijk nog altijd laat denken dat je een hele goede zit te kijken. Qua benadering wat zijn regie, camerawerk, acteerwerk, maar ook wel degelijk vaak het schrijfwerk, is dit echt wel een hele aardige film om te kijken.

Onder de oppervlakte blijven er echter dus wel degelijk net even iets teveel probleem met de film om het ook als een hele sterke te kunnen zien. Het verhaal en de romance komen niet altijd heel goed uit de verf, ondanks de leuke en goede personages die de film heeft en ook qua humor vertrouwd het net even iets teveel op cliché, waardoor de film ook iets vrij simplistisch en zelfs gemakzuchtigs blijft houden.

Een aardige poging

Een aardige poging en misschien ook de opmaat naar meer 'grote' films die vanuit het perspectief van homoseksuele mensen zijn verteld, maar qua kwaliteit zal deze film echt niet de boeken in gaan als één van de beste of leukste dingen die het genre te bieden heeft.

6/10