Filmrecensie: The Paloni Show! Halloween Special! (2022) Geregisseerd door Justin Roiland

Dit soort korte horror anthologiefilms/specials zijn altijd vrij populair rond Halloween, maar ik kan me niet voorstellen dat dit er ook één is waar mensen lekker voor zullen gaan zitten om mee te griezelen en/of om mee te lachen. Het gebrek aan creativiteit is vrij schrikbarend, wat dit absoluut geen leuke of goede special om te kijken maakt.

Vrij consistent

Het idee is zo goed. Lekker getalenteerde animatoren een podium geven en ieder een unieke korte film laten maken, die uiteraard met Halloween te maken heeft, of om horror draait. De verschillende segmenten verschillen dan ook enorm qua kwaliteit, maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat geen van allen ooit leuk of goed genoeg wil worden. Wat dat betreft is de film in ieder geval wel vrij consistent.

Te kort

Probleem met de verschillende segmenten is ook dat ze veel te kort zijn. Ik denk eigenlijk niet dat er een segment is die langer dan vijf minuten duurt, waarvan de meerderheid ook niet meer dan enkelen minuten weet te duren. Veel te kort om ook maar iets op te kunnen bouwen. Geen goede spanning, geen leuk mysterie, geen personages waar je om zou geven. Het is allemaal enorm gehaast en doelloos allemaal, waarbij het er vaak ook op lijkt dat de film-makers allemaal dezelfde instructies hadden gekregen qua verhaal en opzet.

Echt creatief zijn geen van de segmenten dan ook te noemen. Eerder enorm simplistisch, waarbij het vaak ook geen goed punt weet te maken. Ja, oké. Hier heb je iemand die achter iemand aanzit, of een groep van moordzuchtige bananen. Maar hoe, wat of waarom? Wat is het verhaal achter dit alles? Het feit dat er vaak geen enkele uitleg geboden wordt maak toch ook wel dat geen van de segmenten een indruk weet te maken.

Gebrek aan creativiteit

Dat de special uit enorm veel korte segmenten bestaat maakt het ook vrij vermoeiend. Iedere paar minuten zit je weer naar een andere animatiestijl te kijken en weer naar een verhaal die werkelijk nooit echt leuk of enorm creatief wil worden.

Kijk, ik ga niet zeggen hoe mensen hun films zouden moeten maken, maar het had mij in ieder geval vele malen logischer gelijkt wanneer de special in plaats van maar zo veel mogelijk, meer op 4 of 5 korte segmenten had gefocust. Dat zou alle betrokken film-makers ook veel meer ruimte gegeven om hun creativiteit in kwijt te kunnen, waardoor het in ieder geval vast ook veel leuker om te kijken was geweest voor de kijker.

Armoedig

En wanneer volwassen humor in animatiefilms/series tegenwoordig inhoudt dat je maar zoveel mogelijk moet schelden, dan weet ik niet of ik wel volwassen wil zijn. Het is opnieuw iets wat de creatieve armoede van deze film laat zien. 'Edgy' zou ik het allemaal echt niet willen noemen, los dus ervan dat het zijn personages vaak enorm veel laat schelden. Ik zie daan liever edgy-humor terug in het verhaal en de beelden, maar ook wat dat betreft blijft de film toch wat achter. Qua viezigheid of andere schokkende dingen heeft het echt heel weinig te bieden.

Ja, de special blijft absoluut meer geschikt voor een volwassen publiek om te kijken, maar dat houdt verder niet in dat het er ook in zou weten te slagen om dit publiek goed te vermaken.

Niet goed

Het blijft allemaal te simplistisch en nietszeggend om enorm op deze special te gaan haten, maar goed valt het in ieder geval op geen enkel moment te noemen.