Filmrecensie: The Ledge (2022) Geregisseerd door Howard J. Ford

Wat een belachelijk concept. Of nee, misschien beter gezegd: wat een belachelijke uitvoering van zijn concept. "The Ledge" is een film die maar nooit echt spannend of meeslepend wil worden en uiteindelijk veel te weinig met zijn concept doet.

Weinig veelbelovend begin

Vaak kan het begin van een film nog wel veelbelovend zijn. Zo niet voor "The Ledge". Het kiest voor een benadering die je normaal zou verwachten van een film waarin een stel tieners de hoofdrol spelen, maar in dit geval zijn het een stel mensen die in de 30 zijn en hard op weg naar de 40 lijken.

Los daarvan is het ook ronduit slecht te noemen hoe de film je min of meer direct in de actie gooit, zonder dat je nog iets van de personages en hun achtergrond weet. Het wordt daardoor direct al erg moeilijk gemaakt om om het verhaal en zijn personages te kunnen geven, waar ook nog eens bovenop komt dat het geheel wel erg onwaaschijnlijk en ongeloofwaardig lijkt.

Vrijwel geen enkele spanning

Van opbouw is dus nauwelijks sprake in deze film, wat een reden is waardoor het ook nooit echt spannend of meeslepend wil worden. Maar dit komt ook zeker door de momenten die de film uiteindelijk weet te creëren. Dit is allemaal veel te karig. Van een film met een concept als dez zou je op zijn minst wat duizelingwekkende actie mogen verwachten, tijdens de beklimmen en afdalingen van de personages.

De film lijkt echter geen idee te hebben hoe het dingen spannend en duizelingwekkend in beeld kan brengen. Het is vaak dan ook net even iets te duidelijk dat de personages stiekem met beide benen op de grond stonden, terwijl ze zogenaamd voor hun lieve leven een rots aan het vastklampen waren, of wanneer ze weer eens een 'levensgevaarlijke' sprong zonder touw moesten gaan maken. Het oogt erg ongelukkig en goedkoop soms.

Ineffectieve benadering

Dat het geheel maar matig weet te werken komt ook zeker doordat de film min of meer een serieuze benadering kiest, voor een concept dat erom schreeuwde om vermakelijk te zijn. Van geloofwaardigheid is in het verhaal namelijk weinig sprake en het is zelfs vrij belachelijk te noemen hoe in een mum van tijd 'normale' mannen plotseling voor je ogen in een stel slechte James Bond slechteriken veranderen. Het is allemaal zo overdreven dat het wel erg lastig is om deze film serieus te nemen, terwijl het nog altijd wel degelijk een voornamelijk serieuze benadering kiest.

Maar ook met deze benadering weet het uiteindelijk maar weinig te doen met zijn concept. Heel veel verder dan personages die elkaar achtervolgen op een rotswand weet te de film niet te komen, waarbij het al snel vrij ongeloofwaardig en monotoon wordt allemaal. Gelukkig is het 'slechts'  zo'n 80 minuten kort.

Schiet tekort

Niet echt een film om plezier mee te hebben of om door meegesleept te worden. Qua actie, verhaal, opbouw en spanning schiet de film enorm tekort en het heeft ook niet echt de personages of acteurs om dingen nog enigzins interessant te kunnen maken.

5/10