Filmrecensie: Firestarter (2022) Geregisseerd door Keith Thomas

Ja, deze film bestaat. Het zit niemand in de weg verder, maar toch zou ik het niet erg gevonden hebben als deze film nooit was gemaakt. Niet zozeer omdat het wederom een nutteloze remake is, maar veel meer vanwege het feit dat de film op vrijwel alle vlakken enorm tekort schiet.

Doelloos

Ik weet niet wat er exact allemaal mis was gegaan achter het schermen tijdens de productie van deze film, maar ik vermoed een hoop. Dat is tenminste wel de indruk die de film achter weet te laten. Er klopt vrij weinig van, wat her verloop van het verhaal betreft en al zijn personages en emoties. Niet dat het een enorm rommeltje om te kijken is, maar het is meer dat het allemaal behoorlijk doelloos lijkt en dan ook een behoorlijk lege indruk achterlaat.

Heeft moeite om een verhaal neer te zetten

Het is vooral bijzonder om te zien hoeveel moeite de film heeft om een duidelijk verhaallijn te volgen. Ik was constant aan het wachten tot dingen zich eindelijk zouden gaan ontwikkelen, tot ik me besefte dat de film al een dik halfuur bezig was. Op geen enkel moment weet de film dan ook een goed verhaal neer te zetten waar elementen als spanning, mysterie of goede drama in aanwezig zijn. Er is uiteindelijk dan ook zo goed als niets wat dingen interessant weet te maken en houden aan deze film.

De opbouw is ronduit belabberd te noemen. Je wordt direct in het midden van alles gegooid als kijker, wat absoluut goed en prettig kan werken, maar je in dit geval toch voornamelijk in verwarring laat. Het is teleurstellend hoe weinig aan je wordt uitglegd en opgebouwd, terwijl er met het concept zelf, die gebasseeerd is op een Stephen King boek, vrij weinig mis is.

Onduidelijk wat de film precies probeert te zijn

Ik kan ook werkelijk niet zeggen wat voor doel de film-makers voor ogen hadden met deze film en het verhaal in het bijzonder.Was het bedoeld als simpel vermaak? Een schokkende horror-thriller? De film kiest nergens een richting mee, wat er aan bijdraagt dat het allemaal behoorlijk doelloos en nutteloos aanvoelt. Het springt dan ook vaak allerlei kanten op met zijn benadering, wat het vaak ook nog eens vij vervelend maakt. Je weet nooit goed hoe de film wil dat je tegen de verschillende personages aankijkt. Het ene moment is Zac Efron zijn personage bijvoorbeeld duidelijk een eikel, terwijl de film hem ook vaak genoeg als de grote held van de film probeert af te schilderen.

Hetzelfde kan gezegd worden over de ware hoofdpersoon, gespeeld door Ryan Kiera Armstrong. Het is al snel duidelijk dat ze vaak meer kwaad dan goed doet met haar krachten en de film weet je eigenlijk dan ook geen één goede reden te geven waarom je je achter haar zou moeten scharen, anders dan dat ze een jong kind is. Toch net even iets te makkelijk allemaal en het helpt ook zeker niet dat Armstrong haar acteerprestaties het personage niet sympathieker weet te maken. Niet helemaal eerlijk om haar hier alleeen de schuld van te geven natuurlijk, aangezien het verhaal en de regie haar ook absoluut overduidelijk in de steek hadden gelaten.

Enorm slecht verteld

Het is oprecht één van de meest slecht vertelde films die ik in lange tijd heb gezien. De gevolgen hiervan zijn ook merkbaar in zo'n beetje alle lagen van de film uiteindelijk. Het is niet leuk, het is niet spannend. Ook niet eens zozeer verrassend, ondanks dat de film wel degelijk een hoop originele dingen weet te doen en een concept heeftt waarin de mogelijkheden zo goed als eindeloos zijn.

Toch zal je je al snel klaar gaan voelen met deze film, die aan de oppervlakte echt nog wel goed lijkt. Zodra je het begint te kijken wordt al vrij snel duidelijk dat het je op geen enkele manier weet te pakken of mee weet te slepen.

4/10