Filmrecensie: The Greatest Beer Run Ever (2022) Geregisseerd door Peter Farrelly

Als een prijs voor meest belachelijk oorlogsfilm zou bestaan, zou "The Greatest Beer Run Ever" een goede kanshebber zijn om deze te winnen. Dit is zowel iets positiefs als negatiefs om te zeggen. Het houdt namelijk in dat de film origineel is, maar zijn humor doet ook vaak afbreuk aan de film zijn thema's en boodschap.

De balans is wat zoek

Het is duidelijk wat de film probeert te doen. Het gebruikt opnieuw de Oscar-winnende formule van Peter Farrelly om een waargebeurt verhaal te vertellen, door een enigzins lichtzinnige benadering van een serieus onderwerp te gebruiken. In Peter Farrelly zijn vorige film "Green Book" werkte dit vaak nog heel aardig doordat de komedie en het drama elkaar vaak knap wisten te versterken, maar in deze film is die balans net even iets meer zoek.

Want het is werkelijk prima om een meer humoristische benadering te kiezen voor een serieus onderwerp zoals een oorlogsfilm. Het absurdisme van alles kan vaak het absurdisme van de alledaagse realiteit uitlichten en versterken, waardoor het drama en zijn thema's juist extra goed binnen weten te komen. Reden waarom dit voor "The Greatest Beer Run Ever" vaak niet dan wel goed werkt is omdat de absurde momenten vaak niets met de oorlog of het geweld zelf te maken hebben. Het maakt het vaak meer een komedie die zich tijdens een oorlog afspeelt, maar verder wel enorm serieus en realistisch aanvoelt qua sfeer, boodschappen en thema's. Dit botst af en toe behoorlijk, wat het uiteindelijk ook lang niet altijd een hele prettige of leuke film om te kijken maakt.

Te geforceerd

Deze balans wordt richting het einde van de film wat beter gevonden, maar heeft hier juist weer als probleem dat dingen net even iets te geforceerd aanvoelen. Het probeert te geforceerd zijn anti-oorlog boodschap over te brengen, waardoor het uiteindelijk niet enorm veel indruk weet te maken.

Ook niet qua drama. Er gebeuren uiteraard genoeg trieste dingen in deze film, alleen is het allemaal niets wat ook een enorme impact op je zal gaan hebben. Alles wat gebeurt voelt daar net even te gemakkelijk voor en het hangt vaak dan ook van toevaligheden en onwaarschijnlijkheden aan elkaar. Het verhaal verloopt nooit echt heel erg natuurlijk in de film.

Leunt te veel op zijn hoofdpersoon

Ik ben echt wel van mening dat Zac Efron een enigzins onderschatte acteur is, maar ik ben ook van mening dat hij toch echt niet de beste keuze was voor deze film. Het is een rol die wel wat meer gewichtigheid had kunnen gebruiken, of één die beter ondersteund had moeten worden door andere acteurs.

Het is echter zo dat de film vrijwel alleen om Efron zijn personage draait en de meeste van andere personages enorm naar de achtergrond worden gedrukt. De rollen van bijvoorbeeld Russell Crowe en Bill Murray zijn dan ook vrij marginaal te noemen, wat uiteraard ook nog eens enorm zonde is. Het zorgt er bovendien ook voor dat de film een vrij eentonig en zeer rechtlijnige om te kijken is, die vrijwel alleen om zijn hoofdplotlijn draait, zonder goede welkome afwisseling.

Goed vermaak, maar niet enorm effectief als film

Ja, uiteindelijk valt de film echt nog wel prima te kijken, maar ik kan het toch geen hele effectieve noemen. Het vermaak zal nog wel goed genoeg zijn om de meeste mensen te kunnen vermaken, maar is het ook een film die enorm indruk weet te maken met zijn verhaal, drama en/of personages? Nee, in dat opzicht blijft "The Greatest Beer Run Ever" echt niet meer dan een enorm gemakkelijk te vergeten film, die weinig effectief met zijn kansen weet om te springen.

6/10