Filmrecensie: Occhiali neri (2022) Geregisseerd door Dario Argento

Met een genre wat alleen een relatief korte periode echt populair is geweest en waarvan de hoogtijdagen al zo'n 40 jaar achter ons liggen is het niet zo heel verwonderlijk dat er maar weinigen zijn die hun vingers nog aan het giallo genre durven te branden. Zo niet Dario Argento gelukkig, die ook absoluut één van de grondleggers en pioniers van het genre is geweest.

Rest natuurlijk nog wel de vraag of het ook een film is die de honger van de liefhebbers van het genre naar nieuwe goede films weet te stillen. In sommige opzichten 'ja', maar in meerdere ook 'nee'.

Een lekkere ouderwetse sfeer

Ja, het is een film waar de liefhebbers van het genre echt nog wel van zullen kunnen gaan genieten. Ondanks dat het zich in onze moderne tijd afspeelt, heeft de film wel een heerlijk ouderwets Italiaans sfeertje. Iets wat je als enorm simplistisch en goedkoop zou kunnen omschrijven, maar dit zijn juist ook de dingen die bij weten te dragen aan de zeer specifieke sfeer van een goede giallo.

Het zijn immers ook films die nooit om hun spektakel draaien, maar wel om hun sfeer, enorme creativiteit, bloederige en schokkende momenten en een verhaal die makkelijk te volgen is, maar altijd bol staat van de spanning en goede mysterie. Dit zijn echter vrijwel allemaal dingen waar "Occhiali neri", of "Dark Glasses" zoals de Engelse titel luidt, wat meer moeite mee heeft.

Slecht geschreven

Probleem met de film blijft voornamelijk dat het niet bijster goed geschreven is. Het concept is heel aardig, maar wat de film hier uiteindelijk mee weet te doen is toch wel teleurstellend te noemen.

Zijn mysterie en spanning wordt heel matig opgebouwd, doordat het verhaal uiteindelijk veel te weinig te bieden heeft. Een giallo kan simpelweg omschreven worden als een mix tussen een slasher en een whodunit. Met name op het whodunit vlak laat deze film wel erg veel steken vallen. Zo worden er nauwelijks verdachte personen geïntroduceerd in het verhaal en wordt het hoe, wat en waarom van alles nooit echt interessant gemaakt. De film als geheel weet dan ook te weinig te boeien en begint zich naar verloop van tijd ook wat voort te slepen waardoor het wat vervelend om te kijken wordt, ondanks dat de film nauwelijks langer dan 80 minuten duurt.

Doet wel erg weinig met zijn concept

Het is zelfs wel wat schrikbarend te noemen hoe weinig creatief de film met zijn concept weet om te gaan. Een giallo waarin de vrouwelijke hoofdpersoon, die opgejaagd wordt door een moordenaar, blind is. Dat klinkt toch als iets waar je als film enorm creatief mee om zou kunnen gaan springen en waardoor je dingen ook enorm spannend om te kijken zou kunnen gaan maken. Maar nee, uiteindelijk draagt het zelfs niet heel erg veel bij aan het verhaal dat de hoofdperoon blind is. Ik denk oprecht niet dat de film heel anders om te kijken geweest zou zijn als de hoofdpersoon wel haar zicht had behouden, gedurende de gehele film.

Het is uiteindelijk niet meer dan een gimmick. Iets om de film interessant en creatief te laten klinken, maar ook iets waar de film zelf dus veel te weinig mee weet te doen.

Weinig overtuigende acteurs

Over het algemeen blinken giallo's ook nooit echt uit door hun goede acteurs, maar in deze film is het zelfs wat storend te noemen. Ilenia Pastorelli is nooit heel overtuigend als blind persoon, waarbij het meer lijkt alsof ze voornamelijk Stevie Wonder had bestudeerd.

Wat echter erger is, is dat een grote rol ook weg is gelegd voor een jong kind. Altijd een enorm risico, aangezien kinderen over het algemeen vaak niet de beste acteurs zijn, wat met name ook veel van de spanning voor een film als deze kan verpesten. Dit is helaas dan ook het geval voor "Occhiali neri", waarin Andrea Zhang het niet lukt om uit te blinken. Het is echter niet helemaal eerlijk om hem hier alleen de schuld van te geven. Zijn rol is ook veel te groot gemaakt in de film, wat vrij ongebruikelijk is voor een film voor volwassenen, die voornamelijk om dood en verderf draait.

Weet niet genoeg te overtuigen

Er zijn zekere nog wel wat elementen in de film aanwezig die de liefhebbers van ouderwetse giallo's zullen plezieren, maar met name het verhaal zorgt ervoor dat "Occhiali neri" nooit weet te overtuigen of echt indruk weet te maken als een genrefilm. Geslaagd kan ik het dan ook echt niet noemen.

5/10