Filmrecensie: Don't Worry Darling (2022) Geregisseerd door Olivia Wilde

Ondanks dat deze film niet eens het meest orignele concept weet te gebruiken weet het toch als uitermate effectief te werken, doordat de uitvoering zeer goed is. Het maakt "Don't Worry Darling" een heerlijke film binnen zijn genre, die het beste te kijken is wanneer je er van te voren zo min mogelijk over zou weten.

Sterke mix van verhaal en mysterie

Waar de film uitermate sterk mee is, is dat het goed zijn mysterie weet vast te houden, terwijl het tegelijk ook zijn verhaal goed gaande weet te houden. Klinkt als iets enorm logisch, maar toch is dit iets waar veel andere films vaak enorme moeite mee hebben. Films die denken dat het genoeg is om je maar zo min mogelijk te vertellen, om daarmee een goede sfeer van spanning en mysterie neer te zetten. Een benadering die vaak juist enorm vervelend werkt, omdat het je simpelweg te weinig weet te geven om je geboeid te houden.

Het feit dat deze film wel de juiste balans tussen zijn spanning, mysterie en verhaal weet te vinden maakt het al meer de moeite van het kijken waard dan de gemiddelde genrefilm.

Knap geregisseerd

Over het algemeen zorgt de film er goed voor dat je constant blijft raden wat er exact gaande zou zijn. Ja, het is ook waar dat voor de meer doorgewinterde filmkijker het al wel vrij snel duidelijk wordt welke richting het verhaal op zal gaan. Maar zelfs in dat geval blijft de film nog altijd genoeg bieden om je geïnteresseerd in het verhaal en de personags te houden, door een sterke en effectieve opbouw.

Het is een uitermate knap geregisseerde film door Olivia Wilde, met zowel oog voor verhaal, spanning, acteerwerk en mysterie als ook de sfeer.

Een effectieve stijl

Het was een zeer goede keuze van de film om een jaren '50 benadering te kiezen. De kleurrijke en vrolijke sfeer staat vaak in contrast met de gebeurtenissen, waardoor al deze gebeurtenissen ook goed worden versterkt.

Het levert de film bovendien ook fraaie plaatjes op. Ook technisch gezien is dit dan ook een zeer knap gemaakte film, met goed camera-werk en een montage die de sfeer van mysterie en ongemak ook goed weet te vangen allemaal. In zekere zin doet deze film ook meer denken aan een paranoia-thriller uit de jaren '70 dan een moderne genre-poging zoals wij deze vaker hebben gezien de afgelopen jaren (ik noem bewust verder geen titels omdat dat als spoilers gezien zou kunnen worden).

Ondanks zijn wat ver gezochte concept is het een film die wel een zo realistisch mogelijke benadering van zijn concept kiest. Iets wat vaak twee kanten op kan gaan, maar voor deze film gelukkig wel goed uitpakt. Het geeft de film een zekere geloofwaardigheid die ook aan de spanning bijdraagt. Het is oprecht een zeer spannende film om te kijken af en toe, zonder dat het daar verder overdreven veel moeite voor hoeft te doen. Niet dat de film constant even goed weet te werken. Zo was ik echt stukken minder onder de indruk van de laatste 30 minuten van de film, wanneer alles wat gaande is wordt verhelderd.

Een sterke cast

Het is een film die absoluut naar een hoger niveau wordt gebracht door zijn acteurs. Het is een zeer sterk gecaste film, waarin iedereen goed op zijn plek lijkt te zijn en de acteerprestaties dan ook absoluut van de bovenste plank zijn.

Florence Pugh is vrijwel altijd leuk en goed om naar te kijken in een film en ze weet dan ook opnieuw een goede rol neer te zetten in deze film. Een sterk personage, die tegelijk ook nog altijd enorm realistisch weet aan te voelen, alsof het je eigen buurvrouw had kunnen zijn. Ook Harry Styles is werkelijk meer dan prima in zijn rol en het is fijn om Chris Pine weer eens in een andere soort rol te zien dan waarin we hem normaal gesproken gewend zijn te zien.

Zeker het kijken waard

Ondanks een even iets minder einde weet dit toch een enorm sterke genrefilm te zijn, die het kijken absoluut waard is. Vol spanning en goede mysterie, met een heerlijke sfeer en dito acteerprestaties die het zeer gemakkelijk weten te maken om helemaal met de film mee te gaan.

7/10