Filmrecensie: Spin Me Round (2022) Geregisseerd door Jeff Baena

Er zijn uiteraard meer films die nutteloos aan weet te voelen, wat niet het gevoel wegneemt dat dit toch wel echt één van de meest nutteloze films is die ik in lange tijd heb gezien.

Nooit effectief

Het is niet heel lastige om te zien waar deze film voor probeerde te gaan. Het ging ervoor om gezien te worden als een meer luchthartige film, met overdreven situaties en personages, waar het zijn komedie uit hoopte te halen. Het lukt de film echter vrijwel nooit om een goede balans en stijl te vinden waarbij zowel zijn stijl als komedie goed weet te werken.

Het voelt nu een beetje als een rommeltje van stijlen en ideeën die nooit effectief zijn uitgevoerd. De film is daardoor nooit leuk genoeg om echt een komedie te zijn en ook zeker niet subtiel en slim genoeg om te werken als de vermakelijke, goed in elkaar zittende film, die het wel denkt te zijn.

Wat ongemakkelijk

Ja, ik denk dat het alsnog wel eerlijk is om te zeggen dat in de kern deze film echt zo slecht nog niet is. Probleem is echter dat regisseur Jeff Baena geen idee lijkt te hebben hoe het dingen zowel vermakelijk als interessant genoeg kan houden. In plaats daarvan voelt de film nu vaak zelfs wat ongemakkelijk om te kijken, omdat het vaak werkelijk alle kanten opgaat en niet lijkt te weten hoe het zijn hoofdverhaallijn moet volgen.

De film weet niets te vinden waardoor het enigzins prettig om te kijken en volgen is. De personages zijn niet leuk genoeg, geen van de ontwikkelingen hebben echt een goede of geloofwaardige impact op het verhaal en 9 van de 10 grappen in de film weten simpelweg totaal niet te werken door de rommelige aanpak van de film, al blijft humor altijd iets subjectiefs natuurlijk.

Verhaal gaat werkelijk nergens heen

Meest storende aan het geheel blijft echter dat het verhaal vaak werkelijk nergens heen lijkt te gaan. Het gaat dan ook vaak helemaal nergens over en gebeurtenissen lijken enorm willekeurig te gebeuren.

Maar ook wanneer de film wel wat meer aandacht lijkt te besteden aan het volgen- en de verdere ontwikkeling van één duidelijke verhaallijn, wordt de film niet veel beter om te kijken. Ondanks dat er opbouw en verdere ontwikkeling plaatsvindt, blifjt het enorm willekeurig- en ook zeker niet geloofwaardig aanvoelen allemaal. Het zou wellicht nog gewerkt kunnen hebben als de film er goed geslaagd in zou zijn om gedurende zijn eerste helft een sterke en prettige stijl voor de film neer te zetten, maar omdat het nooit lukt om deze stijl te vinden vallen beide helften van de film behoorlijk in het water.

Goede acteurs, die karikaturen spelen

Waar de film nog een streepje voor mee heeft, is zijn cast. Geen van de acteerprestaties in de film zijn dan ook slecht te noemen, maar toch weten ook de acteurs er niet in te slagen om met hun personages dingen interessant en vermakelijk geneog te maken.

Het helpt dan ook absoluut niet dat vrijwel iedereen als een enorme karikatuur is geschreven, wat dingen ook nog eens voorspelbaar maakt. Het sluit allemaal ook niet enorm goed aan op de stijl van komedie die de film verder probeert uit te dragen. De humor en het script is meer subtiel en minimalistisch, terwijl de personages dat overduidelijk absoluut niet zijn.

Mislukte poging

Films als deze kunnen echt wel enorm leuk werken, maar deze moet toch echt een mislukte poging worden genoemd.

Het is niet leuk, heeft een enorm zwak verhaal wat vaak zelfs totaal niet aanwezig lijkt en dan ook nooit echt van belang is voor de film. Verder weet de film daarnaast ook geen andere dingen neer te zetten die nog enigzins als goed en vermakelijk genoeg weten te werken.

4/10