Filmrecensie: Peter Rabbit 2: The Runaway (2021) Geregisseerd door Will Gluck

Een vervolg op een animatiefilm die beter is dan het origineel? Natuurlijk is het mogelijk, maar gezien de historie vaak ook onwaarschijnlijk. Toch weet "Peter Rabbit 2: The Runaway" dit te presteren. Het is een aboslute verbetering ten opzichte van de eerste film, op zo'n beetje iedere denkbare manier.

Een verbetering

Nee, ik was geen grote liefhebber van de eerste "Peter Rabbit" film. Het probeerde tevergeefs om een oud en stoffig (want ja, laten we eerlijk zijn. Die reputatie heeft Peter Rabbit toch wel echt) personage en concept te moderniseren, zonder hier een goede ingang voor te vinden. De balans was dan ook echt wel wat zoek en echt leuk of grappig wilde de film ook maar niet worden.

Wat een verschil met "Peter Rabbit 2: The Runaway". Het weet zijn concept, maar misschien ook nog wel belangrijker: zijn personages stukken beter te benaderen, waardoor het ditmaal wel degelijk heel aardig lukt om dit een vrij leuke genrefilm te worden.

Meer vrijheid

Wanneer je een oud en stoffig personage wilt modernisern is het niet echt logisch om het verhaal voornamelijk op een oude en stoffige boerderij af te laten spelen. Dat is iets wat dit vervolg gelukkig leek te begrijpen. Qua schaal voelt het dan ook groter, doordat de personages meer de wereld in trekken en de belangrijkste gebeurtenissen zich niet tussen de hekken van de boerderij afspelen.

Bevrijdend, in meerdere opzichten. Het lukt deze film absoluut goed om los te gaan, zowel met zijn verhaal, maar ook met zijn humor. De film is heerlijk zelfbewust deze keer en is er stukken minder mee bezig om dingen enigzins geloofwaardig neer te zetten. Het weet dat het een simplistisch en kinderachtig concept heeft en gaat hier dan ook simpelweg mee los.

Een nieuwe kans voor Peter en vrienden

Zijn personages blijven iets ouderwets houden, maar het weet wel prima te werken in de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Ik weet niet goed of het er aan bij zal dragen dat Peter Rabbit, of Pieter Konijn zoals we hem in Nederland kennen, weer écht populair zal gaan worden onder jongeren, maar het laat in ieder geval zien dat er nog genoeg leven en potentie in het kleine konijn zit.

Het blijft allemaal wel wat typisch en simpel hoe de personages worden neergezet in de film, maar het lukt toch nog wel aardig om iedereen een goede unieke persoonlijkheid mee te geven, waarbij het wellicht ook helpt dat de animaties er vrij gelikt uitzien.

Alle personages komen beter uit de verf

En dat geldt deze keer ook zeker voor de mensenlijke personages. Domhnall Gleeson is een geweldige acteur, maar zijn personage in de eerste "Peter Rabbit" film wist desondanks niet goed te werken. Hij was teveel een slechterik, terwijl de film tegelijkertijd ook wilde dat je hem leuk en aardig zou gaan vinden. Enorm verwarrend en contrasterend, maar ik ben blij om te kunnen zeggen dat zijn personage in deze film wel degelijk goed weet te werken.

Hij houdt zich wat meer in en laat ook meer menselijke kanten zien, inclusief goede emoties. De romance met Rose Byrne werkt hierdoor ditmaal ook stukken prettiger en geloofwaardiger. Het is ook gewoon leuker om ze als stel te zien en niet zozeer als personen die nog verliefd op elkaar moeten worden.

Prima voor zowel jong als oud

Een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste film en op zichzelf ook echt een vrij leuke, maar tegelijk ook enorm simpele en veilige animatiefilm, die toch voor zowel jong als oud prima aan valt te bevelen.

7/10