Filmrecensie: The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021) Geregisseerd door Michael Chaves

Ook dit derde deel uit The Conjuring reeks laat zien dat het echt nog altijd een hele stabiele filmserie genoemd kan worden, die ondanks dat het niet eens bijster origineel is, wel degelijk recht van bestaan heeft in het oververzadigde moderne horror landschap.

De rek is er nog niet uit

Waar The Conjuring films altijd een streepje voor mee hebben is dat ze beter gemaakt zijn dan de gemiddelde genrefilm. Qua sfeer en qua tempo kijken ze echt wel lekker weg, zonder dat ze eigenlijk écht iets bijzonders hoeven te doen.

Het blijft ook zeker allemaal vrij standaard en niets wat je nog niet eerder in een horrorfilm over mensen die bezeten zouden zijn hebt gezien. Toch is de film absoluut niet zo vervelend om te kijken voor de horrorliefhebber, die misschien minimaal 10 van dit soort films per jaar zou zien. Door zijn benadering weet het echt nog wel altijd uniek genoeg te blijven, waardoor de rek er ook nog lang niet uit lijkt.

Weet goed te werken binnen zijn genre

Echt eng zou ik de film zeker niet willen noemen, maar door zijn sfeer weet het toch iets ongemakkelijks en mysterieus te creëren waardoor de film ook nog altijd spannend blijft en ook wel degelijk een horrorfilm genoemd kan worden.

Het vertrouwd daarnaast ook nog altijd op alle clichés die het genre weet te bieden, maar zoals gezegd is het allemaal erg goed gedaan, waardoor de film effectief weet te zijn, voor zowel de gemiddelde kijker als de meer doorgewinterde horror liefhebber.

Het is ook prettig dat het een gernefilm weet te zijn die niet alleen maar donker is om donker te zijn, maar het weet zijn duisternis knap te gebruiken om de film sfeer mee te geven. Iets wat echt niet veel genrefilms goed weet te lukken altijd.

Goede sfeer

Wat The Conjuring films ook echt een positieve manier weet te helpen, is dat ze zich in het verleden afspelen. Een prima excuus om een heerlijke ouderwets horrorsfeertje te creërenen het heeft vaak ook nou eenmaal iets engers wanneer een film zich in oud uitziende huizen afspeelt, waarbij de personages ook niet het internet af kunnen speuren naar antwoorden of met hun mobiele telefoons hulp kunnen oproepen.

Het ziet er daarnaast ook meer dan prima uit met zijn sets en kostuums, waarmee het succesvol de sfeer van de vroege jaren '80 weet neer te zetten, zonder ook ooit ouderwets aan te voelen. Het blijft bovenal een moderne horrorfilm, die zich nou eenmaal in het verleden afspeelt.

Weer gedragen door Lorraine en Ed

Is er ook een meer iconisch duo dan Lorraine en Ed Warren, wanneer het op horrofilms aankomt? Ik kan eigenlijk geen bedenken. Reden waarom ze ze goed blijven werken is omdat ze heel menselijk zijn. Niet bovengemiddeld dapper, alwetend, of enorm sterk waardoor je het gevoel zou hebben dat ze alles aan zouden kunnen. Dit maakt ze niet alleen prettig om te volgen, maar zorgt er ook nog eens voor dat de film vaak spannend om te volgen blijft.

Het bleek werkelijk een schot in de roos om rond 2013 Patrick Wilson en Vera Farmiga als de twee te casten. Ze blijven ook inmidels bijna 10 jaar later nog altijd enorm goed werken als de getrouwde geestenjagers/uitdrijvers. Ze hebben een leuke natuurlijke chemie en het zijn twee acteurs die met hun kwaliteiten net even iets meer gewichtigheid aan hun personages- en daarmee ook de films weten te geven.

Het is waar dat door hun aanwezigheid de andere personages wat naar de achtergrond worden gedreven, onanks dat deze uiteindelijk juist wel enorm belangrijk blijven voor het verhaal. Een reden waardoor het verhaal ook nooit als de meest meeslepende weet te werken, maar het is aan de andere kant zo standaard dat ik ook niet verwacht dat het beter geweest zou zijn wanneer de film zijn andere personages wat meer ruimte gegeven zou hebben. Lorraine en Ed Warren zorgen er uiteindelijk juist voor dat de filmreeks een goede rode draad heeft en vaak ook net even iets minder voorspelbaar en standaard verloopt dan de gemiddele genre-poging.

Blijft naar meer smaken

Echt niet de meest verrassende of sterke genrefilm wanneer het op zijn verhaal of horror aankomt, maar qua sfeer en personages blijven de The Conjuring films absoluut een streepje voorhouden op de concurrentie. Kom dus ook maar op met die deel 4 en 5, die ongetwijfeld ook ooit eens gemaakt zullen gaan worden.

7/10