Filmrecensie: Not Okay (2022) Geregisseerd door Quinn Shephard

Aan het begin van deze film had ik nog helemaal niet het idee dat ik deze goed of leuk zou gaan vinden. Het zat vol flauwig- en oppervlakkigheden, totdat je je beseft dat het een film is die juist tegen deze oppervlakigheden opstaat. Het is een vrij gelaagde film, die zijn thema's goed weet te verwerken, zonder ooit belerend of oordelend te zijn.

Verrassend diepgaand

En aan de oppervlakte lijkt het nog altijd niet zo, maar dit is toch echt een verrassend diepgaande film. Verrassend ook vooral in de manier waarop het zijn thema's effectief weet te laten werken. Door dingen als vermakelijk te maskeren werkt de hypocrisie van veel van zijn thema's juist extra effectief. Het houdt als het ware de hedendaagse maatschappij een spiegel voor en doet dat op een vrij rake manier.

Over het algemeen doet de film dit ook niet te geforceerd en is het allemaal goed en slim verweven in het verhaal. Het pretendeert ook echt niet alle antwoorden te hebben en het wil je ook niet vertellen hoe de wereld wél in elkaar zou horen te zitten. Het laat je dit geheel voor jezelf invullen uiteindelijk, maar het is in ieder geval dus zeker waar dat de film je knap aan het denken weet te zetten.

Voorspelbaar verloop

Om het verhaal goed te laten lopen houdt het dingen vaak wel zo simpel mogelijk. Hoe het verhaal verloopt is dan ook enorm voorspelbaar en het zijn vooral de thema's waar de film het van moet hebben. Dit zal wellicht veel mensen nog wat afschrikken, maar wanneer je openstaat voor de dieper liggende gedachtes achter zijn verhaal, blijft dit een film die absoluut meer dan de moeite waard is.

Ook wanneer je meer alleen aan de oppervlakte van de film zou willen genieten, weet het daar in zekere zin ook alsnog in te slagen. Het is vermakelijk, goed geacteerd en zal dingen nooit te donker of deprimerend laten worden, ondanks veel van zijn thema's. Het blijft ook nog altijd bovenal een komedie, waarin het drama er voornamelijk is om het verhaal vooruit te helpen en de personages een zekere diepgang te geven.

Goede personages

Wat ook erg knap aan de film is, is dat het een hoofdpersoon durft te kiezen die je echt niet gelijk leuk zal gaan vinden. Ze liegt en bedriegt immers en denk alleen aan de dingen die zij wil en goed voor haar zijn, maar reden waarom ze alsnog goed weet te werken als éém waar je je achter kunt scharen is omdat ze door duidelijke veranderingen en een groei gaat gedurende de film. Dit houdt dingen ook absoluut interessant om te kijken, al is het zoals eerder gezegd ook allemaal behoorlijk voorspelbaar.

Desalniettemin een erg knappe rol van Zoey Deutch, die de juiste balans van komedie en serieuze drama weet te vinden met haar rol, zoals de film als geheel dat ook weet te lukken. Zo zit de film vol met personages die er meer voor de komedie zijn en personages die er duidelijk zijn om voor een serieuze toon te zorgen.

Eén van die seieuze tonen wordt gebracht door Mia Isaac, in een erg sterke bijrol. Het is een jonge actrice die ook nog niet enorm bekend is, maar ongetwijfeld snel te zien zal zien in meer- en grotere projecten.

Knappe regie

Hoe de film in elkaar is gezet is niet perfect, maar blijft wel knap. Het is mooi hoe effectief de film uiteindelijk weet te zijn, door hoeveel zeggend het eigenlijk over de hedendaagse maatschappij is. Quinn Shephard is zeker niet een regisseur waar ik bekend maar ben, maar door dit werk ben ik zeker geïnteresseerd in haar andere werk en komende projecten.

De film werkt niet alleen maar zijn thema's, maar is ook prime geschoten en geacteerd. Dingen waar je de regisseur ook altijd voor zou moeten bedanken.

Effectief en vermakelijk

Efectief met zijn thema's en vermakelijk met zijn concept. Een vrij complete film, met alleen net even iets teveel voorspelbaarheid. Wanener je naar het concept kijkt was er ook absoluut meer mogelijk mee geweest, maar die dingen die de film wel kiest om te doen zijn vaak wel meer dan prima uitgevoerd.

7/10