Filmrecensie: MEAD (2022) Geregisseerd door J. Allen Williams

Weten we zeker dat deze film wel helemaal af was? Zo oogt en voelt het namelijk totaal niet. Niet met zijn special effects, niet met zijn geluidsmix, niet met het verhaal. Tja, met wat wel eigenlijk?

Een absolute ramp

Het kijken van deze film voelt als een absolute ramp. Een kwelling, waar geen enkel plezier uit te halen valt.

Ik kan niet eens goed onder woorden brengen waarom het zo verschrikkelijk weet te werken, omdat het zelfs nauwelijks als een film kwalificeert. Het voelt als een uit de hand gelopen amateurproject, die ergens in aan garage geschoten was, volledig bedekt met blue-/green screens en waarbij het script nog af moest geschreven worden terwijl het filmen al was begonnen.

Vrijwel onmogelijk om te volgen

Het is totaal niet mogelijk om goed in deze film te kunnen komen, omdat het onmogelijk is om te kunnen volgen. De film is verschrikkelijk willekeurig en weet helemaal niets in zijn verhaal op te bouwen.

Hoe het van de hak op de tak blijft springen is dodelijk vermoeiend. Net als hoe de film continue nieuwe regels blijft bedenken en dingen op je blijft gooien valt totaal niet bij te houden en is enorm onprettig. Ik begrijp niets van de wereld waar het zich in afspeelt. Ik begrijp niets van de personages of wat ze zouden willen, maar wellicht nog erger, het kan ook allemaal totaal niets schelen wanneer je de film zit te kijken.

Bewust of niet

Ik weet nog niet goed of de film nou expres zo slecht mogelijk probeerde te zijn, of dat het echt allemaal een ongeluk was. Ik vermoed dat het ergens in het midden zal liggen. De film neemt zichzelf immers niet altijd enorm serieus, maar het is ook niet bewust zo slecht dat het vermakelijk zou worden om te kijken. Wanneer de film slecht is, is het simpelweg slecht om te kijken. Geen enkel element weet de film hiervan te redden.

De film ziet er werkelijk ook nog eens verschrikkelijk uit. Het zijn de soort special effects die je aan een kindershow uit de late jaren '90 doen denken. En dan ook nog eens te bedenken dat deze film vrijwel volledig uit special effects bestaat. Het enige wat niet uit de computer wordt getoverd zijn zijn acteurs, die dingen overigens ook niet heel goed of leuk weten te maken. Het acteerwerk is van een bedroefend niveau en het is werkelijk een wonder te noemen hoe het deze film was gelukt om namen als Patton Oswalt en Patrick Warburton te strikken voor het inspreken van enkele stemmen en Robert Picardo voor het spelen van de slechterik. Best grote namen, terwijl er werkelijk niets groots aan deze film is.

Ongekend slecht

Over een jaar of 10 zullen er sages en mythes over deze film worden geschreven. Hele dopren zullen bijeenkomen rond het kampvuur om te horen over het mirakel genaamd "MEAD". Mensen zullen niet geloven dat het echt bestaat, maar dit is wel degelijk het geval.

"MEAD" is een unieke film in de zin van dat er maar weinig zijn die zo enorm slecht gemaakt zijn. Het weet op geen enkele manier te vermaken, indruk te maken of je mee te slepen met een avontuurlijk verhaal of leuke helden. Nee, het is iets wat je zelfs je ergste vijand nog niet voor zou schotelen.

Niet kijken

Mocht het nog niet duidelijk zijn, het is aan te raden om deze film toch maar niet te gaan kijken.

2/10