Filmrecensie: Day Shift (2022) Geregisseerd door J.J. Perry

Ach ja. Ik ben heus niet van mening dat iedere film briljant zou moeten zijn. Het zou echter wel fijn zijn als ze op zijn minst wat creatief zijn of goed vermaak weten te bieden. In dat laatste slaagt deze film nog wel redelijk, maar in zo'n beetje alle andere opzichten schiet het alsnog behoorlijk tekort.

Vampiers als zombies

Ik weet niet goed wanneer de populariteit van zombies die van vampiers heeft ingehaald. Het was in ieder geval aanleiding voor deze film om zijn vampieren zich meer als 'moderne' zombies te laten gedragen. Ik zou dan ook echt niet willen zeggen dat voor de liefhebbers van vampierfilms er veel te genieten valt. Ja, een aantal van de bekende genre clichés blijven aanwezig, maar over het algemeen is de film te druk bezig met iets anders te willen zijn: een vermakelijk actiefilm, maarbij het verhaal er eigenlijk niet echt toedoet.

Maakt niet de beste keuzes

En nee, met zijn actie is toch ook echt vrij weinig mis. Het is goed gechoreografeerd en gefilmd en het helpt absoluut om de film prima en gewoon vermakelijk om te kijken maken.

Verder blifjt de film echter wel wat verwarrend met de keuzes die het maakt en de dingen die het simpelweg niet weet te doen. Zo slaagt de film er maar heel matig in om zijn wereld goed neer te zetten. Hier hebben we een maatschappij waarin vampieren en de mensheid zij aan zij leven, maar de film geeft geen enkele uitleg over hoe dit zo gekomen is, of wat de onderlinge regels zijn. Het is in ieder geval niet iets waar mensen zich echt druk om lijken te maken, aangezien het gewone leven gewoon doorgaat. Het is allemaal wat raar om te aanschouwen. Net als dat het raar is dat de hoofpersoon een 'gewone' man en vader is, die desalniettemin wel als Blade bij lijkt te klussen, waarbij op geen enkele manier duidelijk wordt gemaakt hoe het mogelijk is dat hij tal van gevechtstechnieken lijkt te kennen.

Ja, het is allemaal wat lui. De film lijkt namelijk te denken dat het genoeg is om vermaak te bieden en denkt hier verder niet bij na hoe het dingen ook geloofwaardg genoeg kan maken, binnen de context van de film. Het kijken van deze film is daarom dan ook een behoorlijk oppervlakkige beleving.

Matig verhaal

Het verhaal is dan ook een duidelijk probleem van de film. Het is in het bijzonder storend hoe weinig er eigenlijk gaande is. Nogmaals, de film denkt dat het genoeg is om vermaak te bieden, met zijn komedie en tal van actiemomenten. Heel veel meer dan Jamie Foxx die het consant opneemnt tegen een groot aantal vampiers is de film dan ook niet echt. Het is hierbij wel knap hoe de film weet te voorkomen dat het constant in herhaling zou vallen.

Het blijft echter jammer dat er nooit iets groters gaande is in het verhaal. Ze zijn niet opzoek naar genezing en het doel van de hoofdpersonen is niet eens om alle vampieren uit te roeien. Zelfs het verhaal- en motivatie van de grote slechterik is vrij simpel gehouden. Het maakt dan ook allemaal vrij weinig uit, omdat het geen grote stempel op de film weet te drukken. De film had absoluut wel wat meer gewichtigheid kunnen gebruiken, ook om het allemaal net even iets meeslepender te kunnen maken.

Wel nog altijd vermakelijk

Het blijft toch echt nog wel heel redelijk en vermakelijk om te kijken. Dit komt mede door het snelle tempo, de eerder genoemde actie, maar ook de acteurs.

De acteurs lijken duidelijk goed te weten in wat voor film ze zitten en ze houden zich dan ook niet in om dingen vaak net even iets vermakelijker te maken. Jamie Foxx is een prima hoofdrolspeler voor deze film, maar ook Dave Franco is verrassend vermakelijk. Verrassend, omdat hij het type personage speelt wat al snel het bloed onder je nagels vndaan weet te halen. Niet Franco. De naïviteit van zijn personage en de komische timing weet behoorlijk goed te werken.

Valt te kijken, maar verre van geslaagd

Er zijn absooluut mindere films die je zou kunnen gaan kijken. Echt goed kan ik deze echter toch ook niet noemen. Te gemakzuchtig, te weinig verhaal en niet meeslepend genoeg om dit een volledig geslaagde- of een must-see te noemen.

6/10