Filmrecensie: Good Luck to You, Leo Grande (2022) Geregisseerd door Sophie Hyde

Sommige concepten voor een film klinken origineel, maar doen je toch ook wat achter de oren krabben. Ik bedoel, een hele film over een oudere vrouw die de diensten van een jonge mannelijke escort inhuurt? Toch is het iets wat enorm sterk en ergens ook hartverwarmend weet te werken. Het is een hele pure film, met tevens veel klasse.

Goede gelaagdheid

Het is een film die op verrassend veel niveaus goed weet te werken. Het is zeker niet platvoers, al is dat natuurlijk ook niet direct iets wat je zou verwachten van een film met Emma Thompson.

Het weet de personages een aantal goede lagen mee te geven, waardoor dingen interessant worden gemaakt en het een intrigerende om te kijken wordt. Doordat dingen meer complex zijn dan ze op het eerste oog lijken, blijven de ontwikkelingen boeien en blijft de film constant in beweging voelen. Erg belangrijk voor een film die zich voor het grootste gedeelte in één en de zelfde ruimte afspeelt.

Hou van jezelf, voordat je van een ander gaat houden

Het is makkelijk om veel uit deze film te kunnen halen. Zo is het duidelijk dat de boodschap is dat dingen zoals zelfacceptatie enorm belangrijk in het leven is en je een vorm van vrijheid zal geven waardoor je je meer openstelt en meer van dingen kan genieten.

Doordat deze boodschap lang uitgerekt wordt, is het niet iets wat er constant te dik bovenop ligt en de film te preekachtig wordt. De boodschap voelt authentiek en daardoor ook effectief, wat zeker ook allemaal gesterkt en geholpen wordt door de realistische benadering van de film. De personages voelen als echte mensen, met zo hun zwakheden en historie, waarbij het ook nog eens voelt alsof je samen met de persoanges door een aantal ontwikkelingen zal gaan gedurende de film.

Sterk acteerwerk

Een film als deze vertrouwd uiteraard zwaar op zowel zijn dialogen als de acteurs. Beide zijn gelukkig dik in orde in deze film. De dialogen zijn wellicht wat 'toneelachtig' af en toe, maar helpen het verhaal op een goede manier te verlopen.

Het acteerwerk is ronduit indrukwekkend te worden. Emma Thompson durft zich goed kwetsbaar op te stellen in deze rol en doet dit absoluut geloofwaardig. Zeker ook het type film en rol die haar uiteindelijk opnieuw een Oscar nominatie zou kunnen opleveren.

Acteur Daryl McCormack is op dit moment nog iets minder bekend, maar zeker niet minder indrukwekkend in deze film. Ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk, hij en Thompson weten goed samen te spelen (letterlijk en figuurlijk in dit geval) en de band die hun personages weten te ontwikkelen voelt enorm geloofwaardig, waardoor de film ook goed weet te werken.

Wat lastig om de film goed te vullen

Het is af en toe wel wat veel echter. Ik bedoel, na al dat oeverloos gepraat zouden dingen ook wel eens klaar moeten zijn en zou het tijd moeten worden om je simpelweg ergens overheen te kunnen zetten. Het voelt alsof de pesonages hier af en toe net even iets teveel tegenaan blijven hikken, waardoor het ook wat in herhaling valt na verloop van tijd.

Dit is niet geheel onverwachts natuurlijk, aangezien de film zoals gezegd zich voor het grootste gedeelte binnen één ruimte afspeelt en voor 90% zich alleen op zijn twee hoofdpersonen concentreert. Probeer daar maar eens een film van minimaal 90 minuten mee te vullen! Iets wat de film dan ook niet altijd even goed lukt, maar wat gelukkig niet enorm ten koste gaat van de algehele kwaliteit en effectiviteit van de film.

Een geslaagde film

Zeker een interessante en geslaagde film om te kijken. Zijn twee sterren stelen de show, terwijl de regie en het schrijfwerk ook absoluut een pluim verdienen.

7/10