Filmrecensie: Fresh (2022) Geregisseerd door Mimi Cave

Wat op papier zeker een smakelijke en goede film lijkt voor de liefhebber van het genre, is in de praktijk toch echt wel iets flauwig qua smaak. Nooit echt slecht, maar ook zeker nooit opwindend, spannend of vernieuwd genoeg.

Gebrek aan goede spanning of mysterie

Het concept klinkt heerlijk. De benadering laat echter toch wel behoorlijk wat te wensen over. Om eerlijk te zijn zou ik het niet eens per se een horror of thriller willen noemen. Daar weet het namelijk veel te weinig voor te creëren. Goede spanning of mysterie wordt niet echt opgebouwd. Wanneer je een beetje vertrouwd bent met het genre zie je al van mijlenver aankomen hoe dingen zich zullen gaan ontwikkelen. En inderdaad, de film doet dan ook vrij weinig om ooit te verrassen.

Dit is niet het grootste probleem van de film. Het gebrek aan spanning echter wel, waardoor de film uiteindelijk dan ook een vrij standaard en te weinig vernieuwende genre poging is.

Niet heel overtuigend

Het gebrek aan goede spanning is uiteraard voor een groot gedeelte te wijten aan het verhaal, maar ook absoluut door hoe het concept uiteindelijk benaderd wordt. Niet alleen te voorspelbaar, maar hoe de personages bijvoorbeeld ook met de situaties omgaan en zich gedragen is weinig overtuigend. De film is geen nagelbijter, omdat de personages in de film ook nauwelijks angsten uit lijken te staan, wat het ook nog eens zwaar ongeloofwaardig maakt, los van zijn al weinig realistische concept.

Te druk bezig om iets anders te proberen te zijn

Wellicht dat het probleem van de film ook wel een beetje is dat het een diepere laag probeert te creëren, maar uiteindelijk te onduidelijk en niet sterk genoeg is met wat het nou precies probeert te zeggen. Het is na afloop dan ook lastig om te zeggen wat nou exact de boodschap van de film was, al blijft dat uiteraard wel iets wat van je eigen interpretatie van het verhaal af zal hangen. Het zou echter wat prettiger geweest zijn als de film wat duidelijkere standpunten had ingenomen, om zijn boodschappen ook mee te versterken.

Je houdt ook het gevoel dat de film op zijn minst stukken leuker geweest zou zijn wanneer het zich meer op zijn typische genre aspecten had gefocust. Dingen waardoor de film stukken spannender, bloederiger en verrassend had kunnen zijn. Want zelfs qua geweld, bloed en viezigheid laat de film enorm te wensen over, ondanks dat het concept daar uiteraard wel meer dan voldoende ruimte voor bood. Ik zou niet pe se willen zeggen dat de film enorm tam is, maar van een film als deze verwacht je al snel meer. In de plaats daarvan weet de film verder ook te weinig te bieden om echt te kunnen zeggen dat het een enorme aanrader is.

Lijkt wel een erg goede film

De film blijft toch wel ietwat een bijzonder geval, omdat het je wel vaak weet te foppen, in de zin van dat het je laat denken dat je naar een goede film kijkt.

Het ziet er namelijk prima uit en het laat je ook zien dan Mimi Cave een regisseur met voldoende kwaliteiten is. Vooralsnog wel een regisseur die meer de focus op het visuele lijkt te hebben en minder oog heeft voor de aspecten waarme je een goed verhaal over kunt brengen op de kijker, met verschillende emotie, spanning en goede mysterie. Ook de kundige cast weet hier weinig aan te veranderen, al maken ze de film nog wel altijd beter om te kijken dan de gemiddelde genre poging.

Het tempo van de film is ook zeker goed en prettig, al is het wel waar dat de film gemakkelijk een half uur korter had kunnen zijn. Het kabbelt allemaal net even iets te lang voort tegen het einde.

Middelmatige genrefilm

Het is nooit enorm slecht of vervelend om te kijken. Wel voorspelbaar en enorm vlak qua emoties en spanning. De film wordt hier duidelijk niet, niet te kijken door, maar met name de liefhebbers van het genre zullen waarschijnlijk toch wel ietwat teleurgesteld gaan zijn. Ook voor een ieder ander zijn er absoluut tal van genrefilms die je beter zou kunnen gaan kijken dan "Fresh".

6/10