Filmrecensie: Seal Team (2021) Geregisseerd door Greig Cameron & Kane Croudace

Er zijn uiteraard veel animatiefilms en zo ook animatiefilms die zich onder de zeespiegel afspelen. Toch zijn er maar weinig aninamtiefilms waar zeehonden een rol in spelen, laat staan de hoofdrol hebben. In dat opzicht is "Seal Team" een vrij originele film te noemen, waar het qua originaliteit echter ook gelijk wel ophoudt voor de film.

Leuk concept, mindere uitvoering

Het concept van de film blijft vrij aardig en het weet echt ook wel een leuke film te zijn op de momenten dat het meer een parodie van grote Hollywood actiefilms lijkt te zijn. Het wordt echter niet ondersteund door een goed verhaal.

Dat het verhaal vrij voorspelbaar is, is al vrij voorspelbaar op zichzelf, maar het is enorm jammer hoe de film eigenlijk niets bijzonders weet te doen met zijn concept. Genoeg kansen zou je zeggen, maar veel verder dan 'haaien zijn kwaadaardig' en 'wij willen vis' komt de film maar niet echt. Er staat dan ook niet echt veel op het spel in de film. Weinig om je door te laten verrassen, maar ook zeker weinig om je door mee te laten slepen.

Leuke, maar zwakke personages

Aan leuke helden niet eens zo'n gebrek in deze film, maar ook hiermee weet de film uiteindelijk maar weinig te doen. Er is dan ook vrijwel geen enkele sprake van ontwikkeling en kom je uiteindelijk ook maar weinig te weten over de achtergrond van de personages.

Waar de film ook duidelijk gebrek aan heeft is een zowel goede als vermakelijke slechterik. Zoals gezegd komt de film niet veel verder dan 'haaien zijn kwaadaardig', maar geeft het je verder ook weinig reden om voor de zeehonden te juichen en te hopen dat de haaien niet in hun kwaadaardige plan zullen slagen, wat dat plan verder ook maar was. Niet dat ik het echt na kan vertellen, ook omdat het niet echt een goede duidelijk rol in de film heeft. Het laat dingen meer simpelweg gebeuren, zonder duidelijke consequenties aan zaken te verbinden.

Gemiste kans

Het is enorm zonde, want de film weet wel vaak oprecht heel erg leuk te zijn. Ergens hoop ik dan ook op een nieuwe kans voor het Seal Team, in een vervolgfilm of wellicht een tv serie. Aan het idee achter het concept ligt het namelijk toch echt niet en aan verder talent ook geen gebrek wanneer je kijkt welke stemacteurs erbij betrokken waren, zoals J.K. Simmons, Dolph Lundgren en Sharlto Copley.

Enigzins leuk voor kinderen

Bij een film als deze moet je echter ook altijd de vraag stellen 'is het leuk voor kinderen'. Het is namelijk wel meer dan duidelijk dat de film voornamelijk op jonge kinderen is gericht. Ik denk dat het nog altijd meer dan genoeg vermaak weet te bieden voor jonge kinderen, waar wel bij gezegd moet worden dat het ze zeer waarschijnlijk niet constant zal weten te boeien. Na verloop van tijd begint het toch wel wat langdradig te worden, waar komt doordat de film al snel door zijn goede ideeën raakt en het verhaal na enige tijd ook nergens meer echt heen lijkt te gaan.

Toch zitten er nog altijd genoeg geslaagde grappen en leuke personages in de film om kinderen mee te vermaken. De animaties zien er niet geweldig- maar zeker wel acceptabel uit. De achtergronden en actiescénes zien er vaak indrukwekkender en meer gedetaileerd uit dan de animaties van zijn personages, maar je kan nou eenmaal niet alles hebben in een redelijk goedkoop gemaakte genrefilm als deze.

Niet zonder vermaak, maar zeker geen goede film

De film blijft ergens nog altijd vrij leuk om te kijken, maar door het gebrek aan een goed verhaal en échte originaliteit kan het uiteindelijk geen hele geslaagde poging worden genoemd.

5/10