Filmrecensie: Stolen by Their Father (2022) Geregisseerd door Simone Stock

Je zou kunnen zeggen dat dit een typsiche 'gebasseerd op een waar verhaal drama' is, ware het niet dat dat niet waar is. Het is namelijk van betere kwaliteit dan de standaard genrefilm die voor tv is gemaakt. Nee, niet geweldig, maar ja, wel degelijk goed.

Weinig overdreven

Het prettige aan de film is dat het dingen er nooit te dik bovenop legt. Natuurlijk draait het nog altijd enorm om zijn drama maar het voelt hierbij niet de drang om dingen aan te veel aan te dikken, waardoor het ook het risico loopt om overdreven en onrealistisch te zijn.

De film zoals het is voelt dan ook behoorlijk realistisch aan. Dankzij programma's als 'Ontvoerd' van John van den Heuvel krijgen we vaak al een kijkje in schrijnende situaties waarin ex-partners kinderen mee naar het buitenland ontvoeren, terwijl het recht niet aan hun zijde staat. Hierbij worden de partners van wie de kind of kinderen zijn ontvoerd vaak ook nog eens geconfronteerd met een enorme bureaucratische muur, zoals deze film ook effectief laat zien.

Een vrij volledig verhaal

Het is ook een film met veel variatie, die veel verschillende kanten en processen laat zien, maar hierbij gelukkig ook een prettig tempo weet te vinden waardoor de film goed om te kijken is. Nooit voelt het alsof de film zich te traag voortsleept. Wel is het zo dat de film vaak juist wat te gemakkelijk aan dingen voorbij gaat.

Het kijken van de film voelt dan ook niet als een intense ervaring waar je je enorm bij betrokken voelt, maar meer als een vertelling van gebeurtenissen, die je van een afstand volgt. En ook daar is in zichzelf niets mis mee natuurlijk, zolang als de film het maar op een goede manier weet te doen. Gelukkig is dat voor het grootste gedeelte ook het geval met "Stolen by Their Father".

Geloofwaardig

De film ziet er ook nog eens redelijk goed uit. In ieder geval zeker niet zo slecht en goedkoop als je wellicht van een film die voor tv gemaakt is zou verwachten. De acteerprestaties zijn ook redelijk goed, wat de film in ieder geval ook een zekere geloofwaardigheid mee geeft. Wat de film dan ook goed doet is je niet het gevoel te geven dat je naar een enorm bedacht verhaal zit te kijken, maar één die redelijk dicht bij het ware verhaal heeft weten te blijven.

Gewoon prima

Het is allemaal niets bijzonders en geen film die je nog bijster lang bij zal gaan blijven, maar het is gelukkig wel allemaal vrij prima om te kijken. Natuurlijk helemaal wanneer dit soort 'op waargebeurde feiten gebasseerde tv drama's' helemaal jouw ding zijn.

6/10