Recensie: The Book of Boba Fett - Aflevering 7: In the Name of Honor

Voor de finale van een serie zijn de verwachtingen natuurlijk altijd hooggespannen. Voor een Star Wars serie wellicht zelfs nog net even iets meer dan gebruikelijk. Het is dan ook moeilijk om aan alle verwachtingen te voldoen, maar om dan maar nauwelijks aan enige volwachting te voldoen is dan natuurlijk wel weer echt het andere extreme.

Nee, om maar met de deur in huis te vallen: deze laatste aflevering van "The Book of Boba Fett" is niet heel erg goed. Ook niet belachelijk slecht, maar desalniettemin teleurstellend. Ook wanneer je deze aflevering meer als een reguliere aflevering zou bekijken in plaats van de grote finale zou je niet anders kunnen dan tot de conclusie komen dat alles wat in deze aflevering gebeurt als 'net niet' voelt.

Het is wat raar om te zien hoe deze laatste aflevering veel meer gehaast en meer rommelig voelt dan welke voorgaande aflevering dan ook. Je zou toch denken dat ze voor de laatste aflevering juist de meeste tijd hebben gehad en het feit dat dit de langste aflevering van de serie is maakt het ook vreemd om te moeten concluderen dat het alsnog wel erg gehaast aanvoelt allemaal.

Probleem met het hele verhaal is verder dat vrijwel niets wat in de eerdere afleveringen is opgebouwd tot een bevredigende conclusie wordt gebracht. Ja, bepaalde verhaallijnen worden beëindigd, maar dingen beëindigen is iets geheel anders dan dingen goed afronden. Je vraagt je af waarom bepaalde verhaallijnen überhaupt opgebouwd waren, wanneer de serie er uiteindelijk vrijwel niets mee doet. De opbouw van alles was dan ook absoluut beter en leuker dan de uiteindelijke conclusies.

Terugkijkend is "The Book of Boba Fett" dan ook helaas niet een serie die enorm veel toevoegt. Het voegt niet veel leuks of interessants toe aan de personages die we al kenden, aangezien er niet enorm veel karakterontwikkeling in de serie zit en ook qua verhaal gebeuren er uiteindelijk te weinig dingen die veel toe lijken te gaan voegen aan het universum van Star Wars films en series. Het voelt dan ook in veel opzichten als een opvullertje. Een serie om mensen geïnteresseerd genoeg te houden in Star Wars en de veel van de personages die in komende series opnieuw te zien zullen gaan zijn. In dat opzicht heeft "The Book of Boba Fett" zeker zijn waarde, maar als een op zichzelf staande serie is het toch net even iets teveel een achtbaanrit met enorme 'ups', maar ook zeker meer 'downs' dan goed voor de serie is. Een aantal fantastische afleveringen afgewisseld door een aantal teleurstellende, zoals helaas ook deze finale.

Het gebrek aan een echte slechterik wordt ook wel erg voelbaar in deze laatste aflevering. Laat in de serie geintroduceerde personages weten uiteindelijk niet genoeg impact te maken om dingen in deze aflevering meeslepend of spannend te laten worden. Er is nooit een goed gevoel van spanning, wat ook zeer zeker wordt veroorzaakt door het feit dat het wel erg voorspelbaar verloopt allemaal. Nooit heb je het idee dat dingen mis zullen gaan voor onze 'helden' of dat ze op enig moment écht gevaar lopen, ondanks het feit dat er wel genoeg actie en dus ook gevaar in de aflevering aanwezig is.

De actie is dan ook wat deze aflevering op momenten alsnog meer dan de moeite waard maakt om te kijken. Ik zou niet willen zeggen dat het actie is die ook per se 'Star Wars-achtig' aandoet, maar het is desalniettemin kundig gedaan. Het neemt helaas niet weg dat de aflevering er af en toe alsnog wat klungelig uitziet. De montage is wat rommelig, sommige acteerprestaties te matig en ook ziet de aflerving er niet zo overtuigend uit als voorgaande afleveringen, alsof ze plotsklaps door het budget heen waren.

De afleveringen met de grootste en leukste verrassingen zaten eerder in het seizoen, samen met de beste afleveringen. Er is eigenlijk niets wat deze laatste aflevering echt bevredigend maakt, al is het zeker ook niet zo dat alles als een kaartenhuis instort. Uiteindelijk voegt het alleen wel te weinig toe als algehele afronding, die te rommelig en weinig verrassen is, waardoor het ook nauwlijks op het Star Wars gevoel van de kijkers weet in te spelen, en derhalve ook wat teleurstellend te noemen is.

6/10