Recensie: The Book of Boba Fett - Aflevering 6: From the Desert Comes a Stranger

Door het voornemen om nooit spoilers in recensies te gebruiken werk ik mezelf behoorlijk in de nesten. Deze laatste aflevering van "The Book of Boba Fett" is er namelijk één die bol staat van de verrassingen en niet eens zozeer op zijn verhaal of actie vetrouwd, maar er meer geconcentreerd op is om dingen op te bouwen voor zijn conclusie, die volgende week zal volgen.

En oh wow, wat een verrassingen heeft deze aflevering in petto. Zodra je een beetje bijgekomen bent van de één, krijgt je vrijwel direct de volgende alweer gepresenteerd. Een sneltrein, die niet alleen maar blind voorbijraast, maar je ook tal van nuances weet te bieden. Ik heb dan ook een volle dag moeten wachten met het schrijven van de recensie, voordat ik alles goed en wel had verwerkt voor mezelf.

Voor een Star Wars fan of liefhebber is er dan ook genoeg om van te genieten in deze aflevering. Het is fantastisch hoe de aflevering erin weet te slagen om continue de dingen te bieden die de doorgewinterde Star Wars fans oprecht weet te raken. Het doet dit onder andere door de juiste sfeer te creëren, met behulp van de kleinste details waardoor je je weer eens beseft dat deze Star Wars series zijn gemaakt door mensen die het Star Wars universum werkelijk begrijpen. Het weet wat de fans willen zien, maar ook hoe nieuwe verhalen te vertellen, die naadloos aansluiten op de stijl en sfeer van de al bekende Star Wars films en animatieseries. Wat dat betreft blijven Dave Filoni en Jon Favreau een ware zegen voor alles en iedereen die ook maar een beetje van Star Wars houdt.

Wat min of meer ook duidelijk is geworden deze laatste twee "The Book of Boba Fett" afleveringen is dat de serie als geheel wellicht meer als een kapstok gezien moet worden voor andere komende Star Wars series en wellicht zelfs films. Veel personages worden geïntroduceerd en geherintroduceerd en nieuwe verhaallijnen worden opgezet of verder opgebouwd. Wellicht dat we hier dan ook naar de toekomst van Star Wars kijken, waar bepaalde personages in elkaars films en series zullen gaan opduiken, om het verhaal verder vooruit te helpen en dingen met elkaar te laten verbinden. Dit lijkt tenminste het geval te gaan worden voor de projecten waar Dave Filoni en Jon Favreau bij betrokken. Een soort van film en serie universum binnen het al brede en lang bestaande Star Wars universum.

Het is namelijk inmiddels wel duidelijk dat "The Book of Boba Fett" lang niet alleen nog maar over Boba Fett en Fennec Shand gaat. Misschien wat teleurstellend voor sommigen, maar we hebben natuurlijk nog wel altijd 1 aflevering te gaan, waar Boba ongetwijfeld ook nog goed in los zal gaan em waarin we meer de Boba Fett te zien zullen gaan krijgen die in "The Mandalorian" serie te zien was. Daarnaast heb ik dus sterk het vermoeden dat ook zijn verhaal verder uitgebreid zal gaan worden in komende Star Wars projecten of wellicht zelfs een nieuw seizoen van "The Book of Boba Fett". Wat ook het geval zal zijn, de toekomst van Star Wars ziet er plotseling weer enorm rooskleurig en veelbelovend uit, na de twee afgelopen afleveringen van "The Book of Boba Fett".

Wat deze aflevering in het bijzonder ook erg goed doet is dat het elementen en personages uit verschillende Star Wars films of series samenbrengt. Het brengt dingen uit de originele trilogie, prequels, andere Star Was series en animiatieseries samen, wat iets is wat we nog geen enkel ander Star Wars project hebben zien doen. Enorm ambitieus en ook goed om te zien hoe films en series uit het verleden gerespecteerd worden en samengebracht worden, opweg naar een gezamelijke toekomst.

De aflevering opent enorm veel deuren voor nieuwe mogelijkheden. Nieuwe series, 'nieuwe' personages die enorm belangrijk kunnen gaan worden en verhalen die een rol kunnen gaan spelen in komende projecten.

Het is ook een aflevering die er werkelijk fantastisch uitziet. Niet alleen weet het de juiste Star Wars sfeer te vangen, maar ook technologisch gezien doet deze aflervering een aantal zeer indrukwekkende dingen, waarvan één met name enorm hoopvol is voor de toekomst van Star Wars, wanneer het vaker bepaalde personages opnieuw terug zou willen brengen, om het maar cryptisch te zeggen.

Ook is het de aflevering die verreweg het meest als een western aandoet. Iets wat sinds de introductie van het Boba Fett personage al om hem heen hing en een thema wat overduidelijke ook een grote rol speelde in de andere hitserie "The Mandalorian". In deze aflevering komt het echter ook daadwerkelijk het beste tot uitting, inclusief een een aantal genre elementen die de western liefhebber zonder problemen zou herkennen en die ook zeer goed werken met de locaties en personages die een rol spelen in de aflevering.

De aflevering bouwt goed op naar een ongetwijfeld eneverende finale voor "The Book of Boba Fett", maar wat mooier en belangrijker is, is dat het ons een voorproefje lijkt te geven voor de verdere toekomst van Star Wars, die enorm hoopgevend is.

9/10