Filmrecensie: Texas Chainsaw Massacre (2022) Geregisseerd door David Blue Garcia

Het was alweer 5 jaar geleden sinds de laatste poging om de Texas Chainsaw Massacare filmsreeks nieuw leven in te blazen. Hoog tijd dus voor een nieuwe film! Aldus de filmstudio. Want is er een weldekend filmliefhebber die écht zat te wachten op (opnieuw) een nieuwe Texas Chainsaw Massacre film?

Geen goede benadering

De originele "The Texas Chain Saw Massacre" uit 1974 is behoorlijk uniek in zijn genre. Zo uniek, dat de sfeer en benadering uit het origineel lastig te benaderen is. Iets wat de regisseur van het origineel Tobe Hooper zelf ook begreep, toen hij in 1986 met een langverwacht vervolg op zijn hitfilm op de proppen kwam, die een geheel andere benadering koos. Iets wat geen van de andere vervolg films, prequels of reboots maar leken te begrijpen. Bliksem slaat niet twee keer in op de dezelfde plek, hoe veel je het origineel ook na probeert te doen.

En dat is ook zeer zeker één van de problemen met deze film. Het lijkt een bewuste keuze dat de film erg minimalistisch en simplistisch in zijn opzet is, net als het origineel, maar het weet hierbij op geen enkele manier de juiste snaar te raken.

Luie horror

Meest schokkende aan de film is wellicht nog dat het totaal niet schokkend is. Het is werkelijk ongelooflijk hoe deze film totaal niet als een horror film aanvoelt. Dit voornamelijk doordat een goede opbouw afwezig is. Dingen gebeuren maar gewoon, zoder dat je eigenlijk ook goed begrijpt waarom, aangezien er simpelweg geen reden gegeven wordt.

Deze luihuid van de film is nogal storend en een reden waarom je er nooit lekker in kunt komen. Er is geen groot conflict, geen reden waarom je de hoofdpersonages ooit leuk genoeg of aardig zou moeten gaan vinden en er wordt ook geen goede reden gegeven waarom onze favoriete Texaanse schoonheidskoning opnieuw de behoefte voelt om met zijn kettingzaag achter mensen aan te rennen. Nogmaals, dingen gebeuren gewoon en de film verwacht dat je hier simpelweg in meegaat.

Een gebrek aan uitleg kan absoluut bijdragen aan de mysterie, realisme en spanning van een film, maar je moet dan wel zorgen dat je opbouw en algehele sfeer hierop aansluit. Dat is zeer zeker niet het geval voor "Texas Chainsaw Massacre". De sfeer van een klein Texaans stadje bij nacht voelt te nietzeggend en standaard aan, zonder dat het ook maar iets bijdraagt aan de spanning of mysterie. Het maakt de film ook meer een typische modern genre film, in plaats van dat het ook daadwerkelijk voelt als een onderdeel van de langlopende bekende filmreek die het verhaal voortzet en je hierbij ook nieuwe interessante inzichten of achtergrond informatie biedt.

Ook niet leuk voor de meest doorgewinterde genre liefhebber

Ik kan niet eens zeggen dat het acteerwerk of de horror actie zelf verder slecht is, maar de fundering waar het allemaal op rust is wel erg wankel. Hierdoor werken geen van de elementen sterk genoeg en ik zou dan ook echt niet kunnen zeggen dat de genre liefhebbers alsnog zouden kunnen gaan geniet van het bloed en geweld in deze film, ondanks dat dit dus echt niet slecht te noemen is.

Het leek er in het begin nog wel redelijk op dat de filmmakers hun huiswerk redelijk hadden gedaan wanneer het op horror en de Texas Chainsaw Massacre reeks in het algemeen aankomt. Zo kan ik het nog altijd waarderen hoe het in sommige shots en met kleine details het origineel uit 1974 probeert na te bootsen, maar over het algemeen blijft de film te nietszeggend qua verhaal, personages en ook zeer zeker zijn horror, om deze film een geslaagde te kunnen noemen, in wat voor opzicht dan ook.

Opnieuw geen geslaagde reboot

Niet alleen als reboot en onderdeel van de Texas Chainsaw Massacre filmreeks slecht, maar ook als genrefilm in het algemeen, door het luie verhaal en algehele zwakke benadering.

4/10