Filmrecensie: Mijn beste vriendin Anne Frank (2021) Geregisseerd door Ben Sombogaart

Aan de ene kant is het natuurlijk goed dat het verhaal van Anne Frank continue opnieuw vertelt blijft worden voor iedere nieuwe generatie, maar het heeft wel als gevolg dat het voor filmmakers steeds lastiger en lastiger wordt om iets te doen wat nog niet eerder gedaan is en om een nieuwe interesssante invalshoek te vinden die de huidige generatie aanspreekt, waarbij het tegelijk het schrijnende verhaal effectief over brengt. Zaken waar regisseur Ben Sombogaart slechts half in slaagt met "Mijn beste vriendin Anne Frank".

Vernieuwend, maar weinig effectief

Waar de film goed in slaagt is dat het een redelijk nieuwe en interessante invalshoek weet te vinden, door het verhaal niet zozeer vanuit het perspectief van Anne zelf te vertellen, maar meer vanuit die van haar beste vriendin Hannah. De vriendschap, samen met andere zaken waar jonge pubermeiden tegenaan lopen, staat dan ook meer centraal dan de verschrikkingen van de oorlog, die gek genoeg voor het grootste gedeelte naar de achtergrond worden gedrukt en te weinig bijdragen aan het verhaal als geheel, waardoor de film qua emoties en drama bar weinig impact weet te maken.

Aan de ene kant is het goed en knap hoe deze film toegankelijk wet te zin voor jonge meiden door ze aan te spreken met typische pubuermeiden thema's zoals liefde, seksualiteit en vriendschap, maar wat is dit allemaal waard wanneer je verder vrijwel niets laat zien van de gruwelheden van de tweede wereldoorlog, met alle bijbehorende angsten die Anne Frank en veel van haar lotgenoten hebben doorstaan. Wat dan overblijft is niet veel meer dan een 'coming of age' film, die continu te oppervlakkig blijft. De contrasten van de versschillende verhaallijnen versterken elkaar helaas nooit.

Oppervlakkig, maar niet storend

Te oppervlakig dus, waardoor het dan ook op geen enkele manier indruk weet te maken. Het is allemaal niet verschrikkelijk slecht, maar er wordt utieindelijk niets in de film gedaan waardoor het ook één wordt die je heel erg lang bij zal blijven of één die écht recht weet te doen aan het ware verhaal van Anne Frank.

Het is echter verder niet zo dat het bestaan van deze film verder afbreuk doet aan de historie. Het is niet beledigend of op enige manier belachelijk slecht te noemen en ondanks dat het weinig verheffend of meeslepend is zou ik zelfs willen zeggen dat de film nog altijd prima om te kijken is. Wat simplistisch en ineffectief, maar daardoor zeker nog altijd nniet minder dan redelijk, al is dat natuurlijk voor geen enkele film een echt compliment om te krijgen.

Gebrek aan goed realisme

Dat de film nooit echt helemaal lekker werkt ligt niet alleen maar aan het script en manier waarop het verhaal verteld wordt, maar ook zeker door een bepaald gebrek aan realisme. Er is geen enkele spanning of enige goede emoties aanwezig in de film, wat toch ook voornamelijk komt doordat de twee hoofdrolspelers niet de kwaliteiten hebben om het verhaal even effectief en realistisch over te brengen wat alle emoties en thema's betreft. Het is echt geen toeval dat de meest memorabele films over Anne Frank films zijn waarin de hoofdpersoon wordt vertolkt door actrices met net even wat meer ervaring en prijzen achter hun naam.

De film mist ook de juiste sfeer. Het ziet er net even iets te goedkoop uit allemaal. Voor een tv-serie zou het allemaal meer dan prima zijn, maar voor een film ligt de standaard toch net even iets hoger altijd. Het gebrek aan indrukwekkende sets of bijvoorbeeld grote massa scènes leidt er ook toe dat je nooit echt het gevoel krijgt dat je naar een oorlogsfilm zit te kijken. Zelfs niet wanneer het verhaal zich naar kamp Westerbork verplaatst. Vrij problemantisch natuurlijk.

Middelmaat

Het is uiteindelijk een film die niet geneog doet waardoor je het ook een slechte zou kunnen noemen, maar het feit dat het te weinig met het verhaal weet te doen zorgt er aan de andere kant uiteraard wel voor dat het uiteindelijk niet merr dan een zeer middelmatige film, die je ook niet bijster lang bij zal gaan blijven of op enige manier echt indruk weet te maken.

6/10