Filmrecensie: Clifford the Big Red Dog (2021) Geregisseerd door Walt Becker

Eerlijk is eerlijk: een betere film over een grote rode hond was nog niet eerder gemaakt! Los daarvan weet het niet echt een film te zijn die veel vernieuwing biedt, maar wel één die prima vermaakt.

Prima voor het hele gezin

Ik weet niet precies wanneer de omslag was gekomen. Ik kan alleen wel zeggen dat de kinderfilms van nu, vergeleken met die van vroeger, kwalitatief echt stukken beter geworden. Dit voornamelijk doordat het zin jeugdigde kijkers niet als onnozele naïevelingen beschouwd. In plaats van enorm simplistisch en kinderachtig te zijn is er dan ook meer aandacht voor verhaal, acteerwerk en algehele aankleding. Of wellicht dat de studio's op een gegeven moment doorhadden dat het toch wel handig is om kwaliteit te leveren, zodat volwassenen ook meer geneigd zijn om 'ja' te zeggen tegen de film en om mee te gaan naar de bioscoop.

"Clifford the Big Red Dog" is dan ook een kinderfilm die prima te kijken is voor het hele gezin. De jongeren onder ons zullen zich prima vermaakt voelen, terwijl er voor de ouderen ook zeker nog altijd genoeg te genieten valt.

Vermakelijk, maar weinig nieuws

Niet dat de film enorm vernieuwend is of sterk in elkaar zit. Qua verhaal blijft het namelijk alsnog wel erg simplistisch en ook oppervlakkig. Van een kinderfilm en film met dieren zou je vaak toch ook bepaalde emoties verwachten, maar ik kan niet echt zeggen dat ik de band tussen de hond Clifford en zijn nieuwe baasjes enorm voelde in de film. Wellicht in de laatste toch ook doordat Clifford geen echte hond is, maar duidelijk uit de computer is getoverd. En de effecten zijn absoluut acceptabel te noemen, maar het blijft oko iets afstandelijks houden wanneer de menselijke acteurs interactie hebben met iets wat duidelijk niet echt bestaat en niet op de set aanwezig was tijdens het filmen.

Het blijft dan ook een behoorlijk oppervlakkig geheel, ondanks de pogingen om de film af en toe wel wat emoties mee te geven. Dit is echter ook niet iets wat de film overdreven veel of te geforceerd probeert te doen. Het lijkt gelukkig te begrijpen dat 'vermaak' de beste weg was om te kiezen.

Moderne kinderfilm

Het vermaak van de film zit hem voornamelijk in het prettige tempo en de leuke, goede sfeer van de film. De humor vertrouwd ook voornamelijk op het schrijfwerk en de dialogen, in plaats van dat het voornamelijk voor fysieke komedie gaat, zoals je toch vaak ziet bij films die op jongeren zijn gericht. Die is ook gelijk een reden waarom de film meer 'volwassen' voelt dan de standaard kinderfilm, waar je als ouder wellicht van gruwelt.

Het is ook erg prettig hoe de film voor een zekere vorm van magie gaat wat zijn verhaal betreft, in plaats van dat het overal een logische verklaring voor probeert te zoeken en geven. Het maakt de film een prettig combinatie van een fantasiefilm, die zich duidelijk wel in de 'echte' wereld afspeelt. Tegelijk is het gebrek aan uitleg natuurlijk wel opnieuw iets wat bijdraagt aan de simplistische benadering van het verhaal, waardoor de film maar nooit echt bijzonder weet te worden.

Goed, maar net even te standaard

Kwalitatief absoluut beter dan ik had verwacht, maar het feit dat de film wel erg simplistich en standaard blijft qua ideeën en verhaal maakt de film uiteindelijk niet meer dan een goede, maar wel erg standaard genrefilm.

6/10