Filmrecensie: The King's Man (2021) Geregisseerd door Matthew Vaughn

Een toch ietwat onverwachte prequel in de zin dat een nieuwe vervolgfilm eerder op zijn plaats leek en dat de film eigenlijk ook maar bar weinig toe weet te voegen als beginverhaal. Wat echter erger is, is dat de film helaas ook niet bijster goed om te kijken is.

Erg warrig

Het is wat vreemd. De film is namelijk gemaakt door dezelfde regisseur als de twee al bestaande Kingsman films, maar toch voelt het totaal anders aan. Het is meer dan het gemis van de vertouwde peronages, maar ook het gebrek aan de typische humor en goede avontuur en actie. Het laat zien dat een goed script minstens zo belangrijk is als wie je achter en voor de camera laats plaatsnemen.

En daar schort het toch echt wel aan in deze film: het verhaal. Het is enorm rommelig en lijkt constant van de hak op de tak te springen, alsof het bestaat uit drie totaal verschillende ideeën, die uiteindelijk maar samen gegooid waren tot één verhaal. Het klikt nooit helemaal lekker en het komt het tempo van de film ook nooit ten goede. Het vertraagt op momenten dat het interessant lijkt te worden en dendert op andere momenten op een te snel sneltreinvaart tempo voort, waardoor verhaallijnen en personages nooit goed kunnen ontwikkelen of afgerond worden.

Niet goed neergezette personages

Dat brengt me gelijk bij de reden waarom de film niet heel meeslepend om te kijken is, ondanks de leuke momenten en goede actie. De personages zijn echter veel te vlak, wat je niet zo snel van een prequel zou verwachten. Dit zijn immers toch vaak films die bedoeld zijn om, bij de kijker al bekende dingen, juist wat meer betekenis en diepgang te geven. Iets wat deze film echter vrijwel niet weet te doen, waardoor het ook wel erg nutteloos aandoet uiteindelijk.

Dat de personages nooit helemaal van de grond lijken te komen ligt ook zeer zeker niet aan de acteurs. De films is tot de nok gevuld met bekende en grote namen, zoals Ralph Fiennes, Gemma Arterton, Djimon Hounsou, Rhys Ifans en Daniel Brühl. Reden waarom ze toch niet goed werken valt allemaal terug te leiden tot het verhaal. De film geeft de meeste personages nooit genoeg te doen en lijkt niet te weten hoe de personages tot zowel leuke als sterken te ontwikkelen. De film is ook wel erg zwart-wit en rechtlijnig que thema's, waardoor de veranderingen die de personages doormaken (als ze überhaupt al veranderingen dormaken) eerder geforceerd en cliché dan geloofwaardig en emotioneel aanvoelen.

Toch zou ik het niet erg vinden om meer films te zien die op hun beurt weer een direct vervolg op deze zullen zijn. Er zitten namelijk nog altijd genoeg dingen in de film waardoor ik denk dat er genoeg is om een leuke en ook goede filmreeks mee neer te kunnen zetten, maast de al bestaande Kingsman films die zich in de moderne tijd afspelen.

Leuke eigenzinnige stijl

En dat de film enorm rechtlijnig en zwart-wit is, maakt het aan de andere kant gelukkig ook alsnog een leuke om te kijken. De gebeurtenissen en actie is allemaal erg overdreven, wat gelijk wellicht het enige is waarmee de film toch nog redelijk aan zijn voorgangers "Kingsman: The Secret Service" en "Kingsman: The Golden Circle" doet denken.

Het zijn ook deze dingen die het duidlelijk maken dat de film op een stripboekreeks is gebasseerd, wat volgens mij veel mensen snel lijken te vergeten omdat het niet een film is met superhelden. Ook de visuele stijl en sfeer maakt echter goed duidelijk dat het sterk bouwt op zijn stripboek oorsprong. Mensen zullen zich wellicht af en toe wat storen aan de nep uitziende effecten of achtergronden en overdreven actie, maar persoonlijk is dit voor mij wat de film uniek maakt en een lekkere eigenzinnig stijl meegeeft die voor mij ook prima te pruimen is. Films hoeven natuurlijk ook niet altijd helemaal hyperrealistisch te zijn. Helemaal niet als dit ook niet hetgeen is wat de film nastreeft.

Dat blijkt ook wel uit het verhaal, die tal van historische gebeurtenissen en personages aangrijpen om hier zijn eigen draai aan te geven. Dit is ook gelijk wat de film zijn beste en leukste momenten oplevert. Met name Rhys Ifans als Rasputin is zeer geslaagd.

Geen hele goede film of prequel

De film blijft als geheel uiteindelijk wel veel te rommelig en slecht opgebouwd om het ook een geslaagde te kunnen noemen. Het is niet zonder zijn goede en leuke momenten en ik zie ook absoluut genoeg kansen voor meerdere nieuwe films met dezelfde cast, maar een goed begin en/of goede prequel is deze film zeer zeker niet te noemen.

5/10