Filmrecensie: Eternals (2021) Geregisseerd door Chloé Zhao

Het valt absoluut niet te ontkennen dat in deze tijd waarin we jaarlijks met tal van superheldenfilms en series worden bestookt "Eternals" als een frisse wind aandoet. Het doet absoluut geheel zijn eigen ding, wat zowel bewonderingswaardig als gewaagd is. Het pakt voor het grootste gedeelte gelukkig vrij aardig uit voor de film, al is het zeker niet zonder zijn problemen.

Atypisch voor het Marvel van de laatste jaren

Van alle Marvel superheldenfilms is dit film die het minst als een Marvel superheldenfilm aandoet. Niet alleen vanwege de unieke stijl, maar ook het feit dat het vrijwel niet rekening hoeft te houden met de gebeurtenissen en personages uit de andere Marvel films. Het maakt "Eternals" een vrijwel geheel op zichzelf staande film, met hier en daar wel wat overlap en verwijzingen naar gebeurtenissen en/of personages uit andere Marvel films, zonder dat dit verder van invloed is op het verhaal. Voor deze keuze ben ik absoluut bereid om respect te tonen en zou ik zelfs voor de studio willen applaudisseren. Het is namelijk een vrij gewaagde keuzen, die twee kanten op kan gaan: of je vervreemd jezelf met deze film van de liefhebbers van de Marvel films en daarmee ook gelijk van het grote publiek, of je boort succesvol een groot nieuw publiek aan, door voor totaal iets anders te gaan.

Een gegronde superheldenfilm

Waar de film vooral anders in is,is dat het een meer gegronde superheldenfilm is. Dit blijkt vooral uit de benadering richting zijn personages. In plaats van dat het superhelden zijn die met hun krachten te koop lopen of met hun superhelden alterego in de knoop zitten of er juist trots op zijn, zijn dit duidelijk meer personages die simpelweg hun krachten gebruiken om de taak te volbrenging waar ze gemaakt voor zijn. Het maakt ze op een bijzondere manier juist meer menselijk, ondanks hun niet aardse afkomst. Wellicht wat minder flitsend en indrukwekkend allemaal, maar ook zeer zeker minder cliché dan de gemiddelde genrefilm.

Zonder sterke emoties

Dit houdt in dat de film ook meer op zijn verhaal en personages leunt dan op vermaak en spektakel. En alhoewel de film er redelijk in slaagt om dingen interessant te kunnen houden, mede doordat het uniek aan weet te voelen, is het niet sterk genoeg om dit ook een bovengemiddeld goede film te kunnen maken.

Probleem met het verhaal is voornamelijk dat het op geen enkele manier meeslepend weet te zijn. Tijdens het kijken van de film zal je dan ook hoogstwaaschijnlijk weinig emoties gaan voelen, wat verder niet inhoud dat je ook verveeld zal zijn. Wel had het verhaal absoluut wat meer richting kunnen gebruiken op momenten. Dingen ontwikkelen zich niet altijd even snel en het lijkt er ook sterk op dat de film tal van ideeën en verhaallijnen heeft moeten schrappen, om onder de drie uur te kunnen blijven. Sommiige personages en verhaallijnen hangen er daarom ook maar wat bij en voelen wat onaf. Het verhaal mist ook absoluut een gevoel van gevaar of urgentie. Dit zorgt ervoor dat er weinig spanning aanwezig is en draagt bij aan de reden waarom het kijken van de film zeer waarschijnlijk vrij afstandelijk en emotieloos voor je zal gaan verlopen

Moeilijke, maar goede personages

De film maakt het zichzelf ook zeer zeker niet makkelijk, door personages te hebben die letterlijk duizenden jaren oud zijn. Het is lastig om verder nog ontwikkeling mee te geven in een film aan personages die zo oud zijn, in een film die slechts een paar uur duurt. Het weerhoudt de film er echter niet van om dit niet te proberen. Het slaagt hier af en toe ook nog verrassend goed in, maar het wordt hierbij af en toe wel behoorlijk afgeremd door de hoeveelheid aan personages. Het zijn er af en toe wel erg veel. Waar de film dan ook voornamelijk slim op weet te concentreren zijn de onderlinge verhoudingen tussen de personages. Dit is ook gelijk hetgeen wat het sterkste werkt in de film en dingen interessant weet te houden. Het helpt ook absoluut dat de film een leuke diverse cast heeft met een aantal prima acteurs.

Onevenwichtig, maar uiteindelijk wel het kijken waard

Waarschijnlijk geen film die je nog heel erg lang bij zal blijven of eentje die het genre voorgoed zal veranderen, maar het is wel goed om te zien hoe de film een groot nieuw aantal dingen probeert te doen, waarvan ook een aantal prima weten te slagen. Het blijft als geheel wat onevenwichtig, maar "Eternals" blijft meer dan de moeite waard. Vooral wanneer je in de stemming bent voor wat anders dan weer een typische superheldenfilm.

7/10