Filmrecensie: Venom: Let There Be Carnage (2021) Geregisseerd door Andy Serkis

Na de film "Venom", die slechts oké was, had het er werkelijk geen enkele schijn van dat het vervolg enige verbetering zou tonen. En ondanks dat het ook niet per se een betere film is dan de eerste, is dit vervolg gelukkig wel vermakelijker om te kijken. Dat niet alleen, ik zou het zelfs één van de meest vermakelijke superheldenfilms van de afgelopen jaren willen noemen!

Korte speeltijd

Uiteindelijk is het de korte speeltijd van de film die zowel als de grootste kracht en zwakte weet te werken. Als zwakte omdat werkelijk alles aan het verhaal onderontwikkeld blijft, maar ook juist een kracht omdat het nooit voelt alsof het tijd verspilt.

Weinig afleiding of herhaling

En laten we eerlijk zijn, eigenlijk is het gewoon prima dat de film niet opnieuw allerlei relaties tussen verschillende personages probeert op te bouwen of zich geconcentreerd op allerlei subplots. De film is namelijk een vervolg. Veel van deze dingen heeft het dan ook al in de eerste film gedaan en het zou wel erg een herhaling van zetten zijn om dit allemaal opnieuw te doen voor de mensen die wellicht de eerste film niet gezien hadden, of om van voren af aan te beginnen met bepaalde nieuwe personages, waardoor de film toch ook vooral meer van hetzelfde geworden zou zijn.

Zo is het bijvoorbeeld prettig hoe Eddie Brock en Venom, beiden opnieuw gespeeld door Tom Hardy, elkaar omarmd- of op zijn minst geaccepteerd hebben. Hun 'relatie' voelt meer 'af', waardoor het gelijk realistich aandoet dat deze twee al jaren met elkaar zouden lven. Net als een echte relatie blijven ze echter zowel hun ups als downs hebben samen, zonder teveel af te dwalen met zijn drama.

Simpel, maar wel effectief

De film is dus ook duidelijk zo simpel mogelijk gehouden qua verhaal. Dit geldt ook absoluut voor het verhaal van de slechterik, gespeeld door Woody Harrelson. Geen groot of serieus plot waarbij de wereld gered moet worden, maar het komt er eigenlijk meer neer op een simpel wraakplot. Klassiek, maar wel effectief. Aan de ene kant zou ik wel gewild hebben dat er eens een ander gevaar zou zijn dan opnieuw een soortgenoot van Venom als grote slechterik, maar het weet gelukkig wel alsnog uniek genoeg te werken, ten opzichte van de eerste film. Het voelt zeer zeker niet alsof je opnieuw naar de eerste film zit te kijken, doordat het verhaal wel degelijk anders in elkaar zit en ook een andere benadering gebruikt.

Luchtig

Ondanks dat de film opnieuw erg duister oogt en ook zeker behoorlijk wat geweld in zich heeft, zou ik de film toch als 'luchtig' kunnen omschrijven. Er zit namelijk behoorlijk wat humor in de film, die ook broodnodig was om dingen vermakelijk te houden.

Daarnaast wordt de film ook vermakelijk gemaakt om te kijken door zijn actie. Doordat de film ook weinig tijd verspilt aan het opnieuw introduceren van zijn personages en allerlei verhaallijnen, blijft er meer ruimte voor de actie. Ondanks dat de film overduidelijk vol zit met computereffecten, die uiteraard ook niet altijd even realistisch zijn, weet de actie wel effectief te werken.

Voldoende voor het vermaak

Qua verhaal scoort deze film wellicht dan ook net geen voldoende, maar het weet zijn cijfer wel op te halen door meer dan voldoende vermaak te bieden. En laten we eerlijk zijn, dat is toch exact waar het om draait met dit soort films.

7/10