Filmrecensie: Black Friday (2021) Geregisseerd door Casey Tebo

Een film over black friday, waarin de winkelaars in daadwerkelijke zombies veranderen. Het klinkt als een heerlijk concept, maar ook één die beide kanten op kan gaan. Simpel gezegd is de film gelukkig niet zo slecht als je wellicht vreest, maar helaas ook niet zo leuk als je wellicht hoopt.

B-film van goede kwaliteit

Voor een film met een B-film concept doet deze film verrassend weinig als een B-film aan. En dat is goed nieuws. Hierbij bedoel ik namelijk dat de film nooit belachelijk slecht wordt, qua verhaal, acteerwerk, effecten of bijvoorbeeld te flauw wat de humor betreft. Het is meer een komedie zoals je deze vaker hebt gezien en dat de film er gewoon behoorlijk professioneel uitziet is zo'n beetje het grootste compliment wat je een film als deze kunt geven.

Bar weinig zombies

Waarom werkt het dan toch niet zo leuk en goed zoals je zou hopen? Simpelweg doordat de film veel te weinig met zijn concept weet te doen. Het concept schept alleen al behoorlijk wat verwachtingen, met tal van leuke zombie momenten, creatieve acties van de personages en ook tal van bloed en andere viezigheid die je van een zombie film kunt verwachten. Het zit allemaal uiteindelijk ook wel in deze film, maar slechts mondjesmaat.

Het is behoorlijk verrassend te noemen zelfs hoe weinig zombies- en dus ook zombie actie uiteindelijk in deze film zit. Ondanks dat het tempo wel altijd hoog en prettig is, gebeurt er eigenlijk maar vrij weinig.

Leuke personages

Gek genoeg vetrouwd de film voornamelijk op zijn personages. Wel een gek die niet eens zo belachelijk slecht uitpakt. De personages zijn namelijk prima komedie personages, waarvan het grootste deel uit enorme karikaturen bestaat. De acteurs doen hier ook goed hun best mee. De film heeft zelfs een aantal hele aardige acteurs weten te strikken, waarbij Bruce Campbell en Michael Jai White uiteindelijk het meest in het oog springen. Niet alleen qua acteerprestatie, maar ook zeer zeker vermaak.

Verwacht echter niet ook een band op te bouwen met één of meerdere personages gedurende de film. Daar blijft het uiteraard allemaal te vlak voor. Het is natuurlijk ook niet echt een film die voor geloofwaardigheid en de daarbijbehorende emoties gaat, die vaak nodig zijn om je verbonden te kunnen voelen met een persoon in een film.

Niet goed, maar ook niet slecht

Het is geen film waar je verschrikkelijk mee vermaakt zal worden, maar ook geen film waar je vreselijk veel spijt van zult krijgen na het zien van deze.

6/10